Hoe bestrijd je een Bladpootwants ?

Ik heb gehoord dat bladpootwantsen (zitten bij ons op de zolder) schadelijk kunnen zijn. Als dat zo is: Hoe kan je ze bestrijden?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Wonen
10.3K

Het beste antwoord

De Amerikaanse bladpootwants is sinds 2007 in Nederland. De wants zuigt aan naaldboomzaden maar komt voor zijn overwintering soms in huizen terecht

Het zijn opvallend getekende, bijna 2 cm grote wantsen. Ze werden gedetermineerd als de Amerikaanse bladpootwants Leptoglossus occidentalis. Deze soort is vanuit Noord-Amerika in 1999 op onbekende wijze in Italië terechtgekomen. De wants heeft zich vervolgens in korte tijd in Europa verspreid en in 2007 in Nederland terechtgekomen.

De wantsen leven op verschillende naaldbomen waar ze aan de zaden zuigen. Ze overwinteren op beschutte plaatsen zoals in huizen. Pal naast de bovenwoning staat een naaldboom zodat ze gemakkelijk konden oversteken, ze kunnen overigens goed vliegen. Mensen worden niet gestoken en bestrijding is niet nodig, maar bij overlast kan men ze wegzuigen.

De stofzuiger erop dus, als je er vanaf wil.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Het was een interessant antwoord. Alleen die stofzuiger; daar kon ik niet veel mee. Ik kan geen nest of zo vinden. Dus af en toe een vangen en fotograferen.