Welk plantje moet ik kopen?

Ik wil op de slaapkamer 2 kleine plantjes (op de nachtkastjes). Heb al 3 pogingen gedaan en vandaag weer de dode plantjes weg moeten gooien. Het waren 3 x vetplantjes, erg knap om die dood te kunnen laten gaan volgens mij. Maar ons lukt het :-)
Wie weet welk plantje bij ons het beste zal passen?

Wat eisen voor de plantjes:

- weinig behoefte aan zonlicht (de gordijnen zijn meestal dicht, ook overdag)
- niet teveel water nodig hebben (dat vergeten we snel..)
- klein formaat
- hoeft niet perse een bloem in te zitten. Mag wel.
- een neutrale geur of geen geur

Toegevoegd na 10 minuten:
ok, zonlicht kan eventueel nog wel meer. Dan gooien we de gordijnen wel vaker open.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Wonen
1.8K

Het beste antwoord

Calanchoë, is een goedkoop plantje, tegenwoordig in verschillende kleuren en vooral de rode kleur is ongelooflijk sterk.
1 x in de week een beetje water, mag ook 1x in de 2 weken.
Als het plantje uitgebloeit is, hou je nog een leuk bladplantje over.
Voor een paar euro overal te koop, kan in de zomer ook buiten!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Daar zal ik dan eens zeker voor kijken! Bedankt, Ed. +

Andere antwoorden (10)

Gezien je eisen, zal het je niet lukken.

Iedere plant heeft licht nodig! Vetplanten zijn prima, maar waarom doe je de gordijnen dicht?
Als je overdag de gordijnen open schuift, krijgen de plantjes genoeg licht om te overleven. Veel water hoeven ze iig niet.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Er is voor jouw maar 1 oplossing.
Een kunstplant.
Geen een plant kan zonder licht en water. Of koop de plantjes in het groot in en vervang ze elke week.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
probeer het eens met een caktus
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ook een mogelijkheid +
Rieneke1
14 jaar geleden
in de zomertijd willen veel cactussen graag regelmatig water, verkijk je er niet op.
plus ze hebben veel licht nodig.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dan zou ik eerder voor een lid-cactus gaan. Daar prik je jezelf tenminste niet aan (is zelf mij iig nooit gebeurd) en er komen mooie bloemen in als je ze op de juiste manier verzorgd (wat zo ongeveer inhoud dat je ze zo eens in de 2 maanden oid verzuipt en er verder niet meer naar om kijkt).
Als je wel licht toe wilt laten (wat elke plant wel nodig heeft) kan je ook kijken naar een klein sansevieriaatje, of misschien heeft iemand een stekkie voor je, dan zijn ze sowieso klein.
En een kleine Kalanchoe kan het ook heel lang goed doen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
bedankt voor de tip! +
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik accepteer ze altijd dankbaar van mn zus hahaha.
je hebt wel bijzonder weinig te bieden, licht en vocht zijn eerste levensbehoeftes van een plant.
als je echt graag plantjes wil, verdiep je dan eens in de verzorging, en maak er een sport van om ze te laten gedijen!
maak anders stilleventjes van het seizoen voor op je nachtkastje, is ook leuk.
een andere tip: neem een plantje die juist graag nat staat, zoals het parapluplantje.
die geef je een megaplens water, en die is weer tevreden voor een tijdje, zonder dat je 'm verzuipt..
wel de gordijnen open doen, iedere dag.
succes!
Rieneke1
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
thnx, daar kan ik wel wat mee! +
Cactus kan natuurlijk, maarja... Ik heb Klimderopjes en ze doen het vrij goed, ik geef ze al vrij lang geen water mee(ik heb ze ooit een beetje laten verzuipen en nu is de grond er nog vochtig van..) en toch groeit er een nieuw takje aan (wonder boven wonder). Het zijn dus plantjes die je niet kan vernietigen ( bij mij hebben ze wel uurtje zon per dag en de hele dag daglicht).
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Sanseveria, bijna niet dood te krijgen, ook wel vrouwentongen genoemd. Er zijn verschillendevariaties, een een kleine met brede blad. Ze zijn niet super mooi, maar zuiveren ook nog de lucht.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Natuurlijk: Slaapkamergeluk

Slaapkamergeluk (Soleirolia) is een plant met heel kleine blaadjes. De plant heeft een aaibaar uiterlijk en een romantische uitstraling. De naam ‘slaapkamergeluk’ verwijst echter niet naar haar uiterlijk of het directe effect op de bewoners, maar naar de ideale standplaats. Een koele kamer zonder direct zonlicht. Kortom, precies zoals wij, Nederlanders, het klimaat in onze slaapkamer graag hebben.

Helaas moet de plant wel af en toe water hebben, maar het staat heel wat gezelliger dan een cactus of een vetplant.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Of een dracena, erg sterk en niet veeleisend.
Mijn moeder heeft er eentje van 31 jaar oud!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Voor mijn gevoel moet je inderdaad kunstplantjes nemen, want zelfs slaapkamergeluk, wordt bij jou nog slaapkamerellende! Succes ermee!