Kan je in een huurwoning blijven wonen na het uit elkaar gaan als je te weinig verdient om het te betalen?

Stel, je woont samen met je partner en bent niet getrouwd. Het huurhuis waar je in woont staat op naam van allebij. En je gaat uit elkaar.
Ik weet dat je onderling moet beslissen wie er blijft wonen.
Maar kan je, als je op papier, niet aan de inkomenseisen voldoet, in dat huis blijven wonen of moet je er dan ook uit?

Toegevoegd na 11 minuten:
Ook al kan je, als er er blijft wonen, het wel betalen.
Maar dan met hulp van anderen en zwart werk erbij.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Wonen
3.5K
ronron1212
10 jaar geleden
Je zult het wel moeten kunnen betalen.
Poet
10 jaar geleden
Als je partner vertrekt kun jij gewoon blijven zolang je de huur maar betaalt.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Juist Poet,je bent tenslotte niet verplicht om aan de verhuurder door te geven dat je uit elkaar gaat.

Antwoorden (1)

Als je niet in aanmerking zou komen voor de huurwoning omdat jouw inkomen te laag is, dan zou je het niet krijgen. Maar, je woont er al, dus ja, als je het zou kunnen betalen dan mag je er waarschijnlijk wel blijven wonen. Dit wordt uiteindelijk beslist door de woningbouwvereniging, de verhuurder dus.
Misschien heb je recht op huurtoeslag:
Huurtoeslag 2014
De huurtoeslag 2014 is een tegemoetkoming in de huurkosten. De huurtoeslag grens 2014 wordt bepaald door het inkomen en het vermogen. Tevens wordt de huurtoeslag grens 2014 bepaald door de hoogte van de huur. Daarnaast spelen andere gegevens zoals de thuissituatie een grote rol. Wat is uw leeftijd, heeft u een toeslagpartner of een huisgenoot, kinderen die een eigen inkomen hebben of woont u alleen? Wat voor soort huurhuis heeft u? Allemaal zaken waarbij mede de huurtoeslag grens 2014 wordt bepaald.
De huurtoeslag grens 2014 wordt aangegeven wanneer u een proefberekening maakt via de site van mijn toeslagen. Daarin vult u exact de gegevens die voor u van belang zijn. De gegevens van de voorlopige aanslag van de inkomstenbelasting en de gegevens van de jaaropgaaf en loonstrook tellen daarin mee. Aan de hand daarvan wordt het totale bedrag van de huurtoeslag bepaald. De huurtoeslag grens in 2013 is EUR 681.02. De huurtoeslag grens voor 2014 wordt nog nader bepaald en wordt vermeld zodra deze bekend is. Deze bedragen zijn inclusief service kosten. Wanneer de huur onder deze grens is komt u in aanmerking voor huurtoeslag. Het maakt niet uit of het huurhuis van een particulier is of via een wooncorporatie.
Huurtoeslag grens 2014
Uitzonderingen bij de huurtoeslag grens zijn mensen met een bijzonder inkomen of vermogen door middel van schadevergoedingen of smartengeld of de verzorging van pleegkinderen of gehandicapte kinderen. Hiervoor dient u een speciaal formulier in te vullen.
Bij alle aanvragen geldt hetzelfde; Het vermogen, het inkomen, de huurhuis, uw leeftijd, het al dan niet hebben van kinderen of toeslagpartners of andere huisgenoten is belangrijk om door te geven op de aangegeven formulieren of aanvragen en proefberekeningen op de site van mijn toeslagen. Op deze manier is de huurtoeslag grens gemakkelijk te vinden om zo te zien op hoeveel huurtoeslag u kunt rekenen.
Ga dus langs bij de verhuurder en vraag of je in de woning mag blijven, zo ja, kijk dan of je in aanmerking komt voor huurtoeslag.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik ben 21 dus geen recht op huurtoeslag. Kort gezegd: Wel in staat om het huis te betalen (zwart), maar op papier niet/ niet genoeg wit inkomen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Nee, dan gaat het niet lukken, je moet het op papier kunnen betalen. Vraag aan je verhuurder of die je kan helpen tot een oplossing te komen. Misschien kan deze je aan een andere woning helpen, al zal dat ook wel even duren, over het algemeen zijn er lange wachtlijsten en urgentie voor verbroken relaties is verleden tijd.