hoe oud moet een huis zijn voordat hij onbewoonbaar verklaart kan worden?

Mijn huis is gebouwd tss 1968 - 1973 - dus 40 jaar oud. Ik vraag me af hoe oud een huis moet worden voordat hij onbewoonbaar verklaard word?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Wonen
6.4K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dat heeft op zich niks met leeftijd te maken.
Er zijn huizen van meer dan 200 jaar oud die bewoonbaar zijn en huizen van nog geen jaar oud die onbewoonbaar zijn door bijvoorbeeld constructiefouten of brand.
Poet
10 jaar geleden
Mijn stief heeft een prima bewoonbaar huis uit 1380
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ja, 40 jaar is niks voor een huis.

Antwoorden (2)

Dat heeft niets te maken met de leeftijd, maar met de staat van het huis.
Er zijn in Nederland veel huizen van zelfs enkele honderden jaren oud, die nog bewoond zijn.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Of een huis onbewoonbaar wordt verklaard hangt niet af van de ouderdom ervan maar van de staat. In het bouwbesluit 2012 staat aan welke eisen woningen dienen te voldoen. Deze eisen hebben betrekking op veiligheid, gezondheid, bruikbaarheid en energiezuinigheid. Zie de link.

De gemeente let hierop. Als geconstateerd wordt dat een woning niet meer aan alle eisen voldoet dan zal de gemeente in de regel met de eigenaar zoeken naar een oplossing om wel weer aan de eisen te voldoen. Lukt dat niet dan kan de gemeente tot onbewoonbaarverklaring overgaan.

Toegevoegd na 1 minuut:
NB: let er bij lezing van het Bouwbesluit op dat er onderscheid is tussen de eisen aan nieuwe woningen en oude (voor nieuwe zijn de eisen strenger dan voor bestaande woningen).
Poet