Heb je een vergunning nodig om kunststof kozijnen te plaatsen?

Het gaat om vervanging houten kozijnen, enkel glas. Beide kanten van huis, geen monument of beschermd stadsgezicht.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Wonen

Het beste antwoord

Vereniging Kunststof Gevelelementenindustrie
Er was lange tijd onduidelijkheid over het feit of men nu wel of geen bouwvergunning nodig had bij het vervangen van oude kozijnen voor kunststof kozijnen. De VKG heeft dit voor eens en voor altijd uitgezocht. We ontdekten dat er onjuiste opmerkingen over kunststof kozijnen in een brochure van het ministerie van VROM stonden. Inmiddels heeft VROM in goed overleg met de VKG haar publicatie aangepast en wordt de tekst middels een rectificatie toegelicht.

Hoe zit het precies?
Niet het veranderen van materiaalsoort (bijvoorbeeld van hout naar kunststof of aluminium), maar de verandering van detaillering, profilering of vormgeving van het nieuwe kozijn is het criterium voor het verlangen van een bouwvergunning. Dus als het nieuwe kozijn dezelfde vormgeving en raamindeling heeft als het oude kozijn wordt de renovatie gezien als onderhoud, en heeft u geen bouwvergunning nodig. En dat is voor de meeste renovatieprojecten zeer goed nieuws.

Toegevoegd na 2 minuten:
Als je dus iets aan de vormgeving of raamindeling veranderd, dan heb je een bouwvergunning nodig, laat je de vorm van het kozijn hetzelfde en verander je niets aan de het formaat of aantal ramen, dan heb je geen bouwvergunning nodig en kun je het gewoon laten uitvoeren.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Nee hoor! Wij hebben ze ook nieuw geplaatst en hoefden ook geen vergunning aan te vragen. Het is net zoiets als je huis laten schilderen.
Ivana