Hoe krijg je het emaille van de badkuip weer mooi wit?

Mijn badkuip is wat smoezelig en niet helder wit.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Wonen
35.2K

Antwoorden (7)

las op het net dat je kan poetsen met karnemelk.
en dat je op moet passen met schuurmiddelen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Probeer je badkuip eens met een antikalk middel schoon te maken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Gebruik wel een warm sopje van een allesreiniger of vloeibare zeep. Vaak treft u een vettige, vuile rand aan langs de waterlijn. Een badborstel werkt prettig om die aanslag te verwijderen. Er kan goed kracht mee gezet worden en het verlengt tegelijkertijd uw arm. Want een bad schoonmaken is vaak veel rek- en strekwerk. Gebruik liever geen schuurmiddelen in een badkuip, omdat het emaille of kunststof op den duur doffe plekken kan gaan vertonen. Alleen bij hardnekkige aanslag weinig vloeibaar schuurmiddel op een doekje sprenkelen en het vuil voorzichtig wegwrijven. Bruine vlekken of strepen kunnen het gevolg zijn van een lekkende kraan. Behandelen met citroensap of onverdunde azijn. Bad naspoelen met schoon water. Gebruik daarvoor de douchekop. Met een droge doek nadoen

Toegevoegd na 13 minuten:
met heet water en daarin zout krijg je hem mooi wit
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik ben bang dat dat niet meer gaat lukken. Emaille verweerd op den duur. Het wordt dof en verliest zijn glans. Dat komt door water, schoonmaakmiddelen en schuursponsjes etc.

Je zou het hooguit met wat glansspoelmiddel voor de vaatwasmachine kunnen proberen.

Toegevoegd na 1 minuut:
Ik heb wat gevonden, misschien heb je er wat aan.
http://www.enamellers.nl/indexfaq.php?l=nl&i=faq_03_glans_herstellen
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Met een schuursponsje met een beetje Cif. Niet te hard schuren. Mocht hij nou echt niet meer schoon worden, dan kun je hem nog proberen te verven met bootverf of laten renoveren door een gespecialiseerd bedrijf. Anders wordt 't tijd voor een nieuwe.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Emaille wordt op den duur aangetast door slijtage (krasjes en het dunner worden van de emaille) en de combinatie van producten die in bad gebruikt worden. Je moet bij een emaille badkuip (of wasbak) altijd zuurvrije schoonmaakproducten gebruiken aangezien deze de emaille toplaag nog maar aan zullen tasten. Gebruik nooit producten om te ontkalken, deze producten zorgen eerder voor nog snellere slijtage. Helaas zul je je badkuip niet meer mooi wit krijgen met eigen huismiddeltjes. Je bad ziet er wel wat smoezelig uit, maar is niet onhygienisch, het komt echt door de slijtage. Wat je zou kunnen doen is een nieuwe coating in je bad aan laten brengen, deze wordt vervolgens gepolijst. Je bad is dan weer als nieuw, maar de vraag is of je de kosten ervoor over hebt (gemiddeld €200,-).
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Niet lachen maar dit is echt waar: er bestaan "badendokters"... mijn partner werkt in de installatie en komt dit soort problemen geregeld tegen.. en dan worden deze vaklui ingeschakeld..het is wel erg duur en soms is het wijzer om dan gewoon het bad te vervangen...