Riolering geknapt eigen huis wie is aansprakelijk?

De riolering is door ophoging van onze straat geknapt doordat de straat minimaal een meter was verzakt. Nu is dit opgehoogd door de gemeente maar is wel riolering net buiten het huis geknakt met als gevolg een verstopping. Gemeente gaf geen gehoor dus hebben wij een loodgieter moeten inschakelen omdat het verboden was om zelf in de grond te graven. Nu wil echter de woonverzekering niet voor de kosten opdraaien maar de gemeente ook niet. Wie is nu daadwerkelijk verantwoordelijk? Want we hebben doordat het een koophuis is verplicht een woon verzekering maar die dien er niks mee. En de gemeente geef ook geen gehoor want we zijn zelf aansprakelijk tot aan het hoofdrol.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Wonen
1.2K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
"omdat het verboden was om zelf in de grond te graven"
Waarom zou je niet in je eigen grond mogen graven?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Omdat de straat van de gemeente is. Het is heel krom maar dan moet je er naar laten kijken door een erkend bedrijf. Echter hebben wij de gemeente op de eerste plaats gevraagd te komen kijken dit hebben zij geweigerd omdat de riolering tot aan de goot ons pakje aan is. Zoals ik al zegt t is heel krom en worden van het kastje naar de muur gestuurd. Maar voorlopig zitten we wel met een fikse rekening die wij gelijk aan de loodgieter moesten betalen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Fijn zo'n gemeente.. Toch begrijp ik nog niet waarom je niet zelf mag graven,
het is volgens mij niet zo dat je verantwoordelijk bent voor de riolering op (of onder) je eigen grond en daar mag je graven. Maakt verder niet uit,
je zit nu met een rekening en het probleem zat op eigen grond dus dat is in beginsel je eigen probleem. Meer dan wat reuzekneus er over zegt kan ik er ook niet over zeggen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Veel voorkomend probleem, bij ons zijn ze een aantal keer aan de deur geweest om specifiek hiervoor een verzekering af te sluiten, omdat dit inderdaad door niemand vergoed wordt... Suces!

Het beste antwoord

Als jij kan aantonen dat de breuk komt doordat de gemeente de grond heeft opgehoogd dan heb je wel een zaak. Zoals echter met al zulke zaken kun je het beste even een rechtswinkel of je rechtsbijstandverzekering aanspreken om te kijken wat je rechten in deze zijn.