Waarom staan in sommige steden, vaak aan het water, de huizen scheef achter de gevel?

Toegevoegd na 18 minuten:
Misschien iets correcter geformuleerd: Waarom staan de zijmuren niet haaks op de gevel?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Wonen
2K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Deze is al eerder gesteld: http://www.goeievraag.nl/vraag/overig/hellen-oude-grachtenpanden-bijna-voren.3427
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Volgens mij is het een andere vraag. Ik lees het als dat de zijmuren niet haaks op de voorgeven staan. Heb ik op sommige plekken ook gezien.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Oh, dan heb ik het verkeerd begrepen. Sorry
Poet
10 jaar geleden
Waarschijnlijk is door verschillen in draagkracht vd grond / ondeugdelijke funderingen het huis scheef gezakt en daarbij vooral de gevel beschadigd door de trekkrachten die juist daar dan optreden. Een nieuwe gevel werd dan wel weer netjes recht ervoor gebouwd.
Is maar een bronloze gedachte hoor.

Antwoorden (1)

Ik weet niet of dit is wat je bedoelt maar vooruit.
Bij oude huizen staat de voorgevel soms scheef naar voren. Dit heet "op de vlucht gebouwd" en is gedaan voor een goede afwatering. Later pas ging men goten en regenpijpen gebruiken.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Jammer dat niemand de oplossing weet.