Is beter als wilg en populier en minder als eik beuk .
Zie link:
http://eigenwijzetuin.be/2010/02/02/maak-er-brandhout-van/
10 jaar geleden
Dat is vrij goed brandhout.
Ik heb zelf een vrij oude boom (naar schatting 95 jaar) moeten omleggen daar hij was bevallen door een schimmelziekte en was afgestorven.
Ik heb dit hout op lengte gezaagd en ongeveer 2 jaar laten liggen om te drogen en nu ben ik dit in mijn allesbrander aan het opstoken. Brand goed, geeft veel warmte en met vrij weinig as. En die as gooi ik dan in mijn tuin, heeft die er ook nog iets aan.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Klinkt goed. +
Zoiets zou ik ook doen met een boom met schimmelziekte. Het vuur desinfecteert het, dus je gooit de schimmel niet terug in de tuin.
Met een gezonde boom die alleen maar om moet omdat hij in de weg staat of omdat hij te groot is, zou ik het anders doen. Ik weet van mensen die dat ooit aan de hand hebben gehad, dat wanneer je een houthandel belt, ze graag gratis die boom voor je komen rooien. Mits het goed bruikbaar hout is, zoals eik, beuk, noten, enz. Dat scheelt je dan aanzienlijk in kosten en moeite van het zelf (laten) rooien.
De takken kan het houtbedrijf niet gebruiken, die kun je wel op handzame lengte zagen en drogen voor haardhout.