een pad naar het bos loopt over mijn eigen terrein en ik wil het afsluiten voor openbaar publiek. Mag dit?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Wonen
2.1K

Antwoorden (4)

als dit een algemeen gebruikt pad is kunnen er eventueel wel problemen zijn,je kan best contact opnemen met de ruimtelijke ordening van je gemeente.
fremar
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Of in je koopcontract kijken. Daar zou ook informatie over moeten in staan
Je mag het één dag per jaar afsluiten. Daarmee laat je zien dat je geen verjaring toestaat ( zodat iemand dus uiteindelijk claimt dat hij er al 20 jaar komt en er dus voortaan altijd mag zijn). Dat kortstondig afsluiten heet in juridisch jargon stuiting. Je laat hiermee zien dat je het bij uitzondering toestaat, dat lopen over jouw pad.

Toegevoegd na 1 minuut:
Verder zal je het moeten accepteren, dat heet het recht van overpad, dat je echter door de stuiting niet laat vestigen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
als het pad er al minimaal 30 jaar loopt mag je het niet afsluiten, zelfs geen dag, dat heet dan recht van overpad
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Bron?
Waarschijnlijk is er een bepaald recht van overpad. Maar

Wat is een recht van overpad en hoe komt dit tot stand?
Een recht van overpad is het recht dat u heeft om gebruik te maken van (een deel van) de grond van iemand anders.
Of dat die anderen recht hebben om over jouw terrein naar het bos te lopen.
Is er het recht van overpad? Dan mag men over de grond van uw buren lopen of fietsen om bij dat bos te komen. Als er geen andere weg naar dat bos is............

Maar is er ook een andere manier om bij dat bos te komen?
Dan kan het zijn dat dat recht van overpad helemaal niet geldt.

Een recht van overpad is een zogenoemde 'erfdienstbaarheid'. Zo'n erfdienstbaarheid kan op twee manieren tot stand komen:
1. Door vestiging
Dit gebeurt door middel van een notariële akte. Alleen de eigenaren van de betrokken erven kunnen een erfdienstbaarheid vestigen. U moet hiervoor naar een notaris.

2. Door verjaring
Verjaring wil zeggen dat een situatie zo lang heeft bestaan, dat er automatisch een recht is ontstaan. Dit is het geval na 10 jaar als de verjaring ‘te goeder trouw’ gebeurt. Anders is de termijn 20 jaar. De eigenaren van beide erven kunnen zich op verjaring beroepen.

NB.
* Een recht van overpad kan pas sinds 1992 door verjaring ontstaan.
* Een recht van overpad kan worden beperkt tot één persoon.

Met andere woorden:
Je zult dit voor je eigen persoonlijke situatie moeten uitzoeken bij kadaster, gemeente etc.

Toegevoegd na 1 minuut:
http://www.juridischloket.nl/vraagenantwoord/wonen/buren/recht-van-overpad/Pages/default.aspx
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
ik lees net dat het recht van overpad voor 1-1-92 nog 30 jaar was en erna met het nieuwe burgerlijk wetboek is dit teruggebracht tot 20 jaar........ dat houd in, dat je met die datum te maken hebt,
mijn recht van overpad is ver voor de datum van 1-02 begonnen en ik heb dus te maken met 30 jaar en is het recht erna begonnen dan heb je 20 jaar nodig
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Eerst uitzoeken of dat "recht" wel echt bestaat he?