Hoeveel liter (met koud water gemengd) douchewater haal je uit 1 liter heet water?

Volgens de heetwatermeter zou ik 508 liter heet water per dag moeten hebben gebruikt in de douche. Koud water wordt hier niet gemeten. Dit is op zich al belachelijk.
Nu zou ik graag willen weten hoeveel douchewater ik totaal moet hebben gebruikt, inclusief het erdoor gemengde koude water.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Wonen
12.7K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dan moet je weten hoe heet het inkomende water is (zowel warm als koud) als hoe warm de douche was. Maar een grove vuist regel is neem ongeveer het dubbele,dus ongeveer 1000 liter. Met een spaardouchkop van 10 liter/minuut komt dat dus neerop 100 minuten doucen

Het beste antwoord

Voor een normale douche gebruik je 50 liter water op een temperatuur van 38-40 graden. Voor een bad is dat 80 liter van 38 graden. Het is dus onmogelijk dat je voor douchen 508 liter water per dag gebruikt.
Ivana
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dit klinkt als 'no nonsense', beste antwoord dus.

Andere antwoorden (2)

Daar geef je te weinig informatie voor, Om dat te berekenen moet je de temperatuur van het hete water kennen, en de temperatuur van het koude water, en de temperatuur van het mengwater. Volgens mij heb ik dat vroeger op school leren berekenen, met calorieën nodig om water te verwarmen of te koelen.
Geen idee of dit nu eigenlijk als reactie telt, maar zeggen dat een antwoord niet zo gegeven kan worden lijkt mij ook een antwoord
10 jaar geleden
De formule is:
T_mengsel = {(T_k x L_k) + (T_h x L_h)} : (L_k x L_h)
Waarbij:
T_mengsel = Temperatuur van het mengsel
T_k = Temperatuur van het koude water
T_h = Temperatuur van het hete water
L_k = Hoeveelheid koud water in liters
L_h = Hoeveelheid heet water in liters

Stel: Koud = 6°C, Heet = 80°C en Mengsel = 35°C.
Voor de ingevulde formule geeft dat:
35 = {(6 x L_k) + (80 x 508)} : (L_k x 508)
Uitgewerkt geeft dat: L_k = 788
788 Liter koud water dus.