Is dit asbest of nobranda?

Een half jaar geleden is er n stuk muur nat geworden en dat hebben we met enige kracht los kunnen trekken(brokkelen)..we hebben iemand ernaar laten kijken, maar die wist t niet zeker maar dacht geen asbest.
Nu twijfelen we toch heel erg en laten een analyse doen. Vandaag ook vuurtest gedaan, maar er gebeurt niks.
Kan iemand adh van de foto's(dat is moeilijk dat weet ik) vertellen of dit asbest is of nobranda(zonder asbest)?
Bijdehandjes met rotopmerkingen, aub niet reageren. Vriendelijke mensen wel, wij zitten nl al behoorlijk id stress.

Bij voorbaat dank.

Toegevoegd na 6 minuten:
Als toevoeging wil ik zeggen dat er wel n soort glasachtige vezels uitsteken..dat maakt het voor ons zo verdacht..

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Wonen
11.3K
ronron1212
10 jaar geleden
Dat is geen asbest
fremar
10 jaar geleden
er is de vrij eenvoudig uitvoerbare “aanstekertest“. Een scherp oog en vaste hand
zijn wel noodzakelijk.
Zoek een breukvlak op (dit is een plaats waar door breuk een aantal vezel(bundels)
zichtbaar zijn, vb. een afgebroken rand van de plaat). Hou de nauwelijks zichtbare
vezelbundels in de vlam van een aansteker. Organische vezels branden op (vb.
cellulose) of vormen smeltbolletjes (vb. kunststofvezels). Een asbestvezelbundel
daarentegen zal wel opgloeien in de vlam. Eens de vlam verwijderd blijkt de
vezelbundel echter onaangetast, asbest is immers onbrandbaar.
Een onbrandbare vezel zal meestal asbesthoudend zijn.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Fremar, waarom plaats je dit niet onder antwoord?
Is een perfect antwoord volgens mij, maar hier kan ik ik het niet 'belonen'

Antwoorden (3)

Uit ervaring weet ik dat dit asbest is
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
er is de vrij eenvoudig uitvoerbare “aanstekertest“. Een scherp oog en vaste hand
zijn wel noodzakelijk.
Zoek een breukvlak op (dit is een plaats waar door breuk een aantal vezel(bundels)
zichtbaar zijn, vb. een afgebroken rand van de plaat). Hou de nauwelijks zichtbare
vezelbundels in de vlam van een aansteker. Organische vezels branden op (vb.
cellulose) of vormen smeltbolletjes (vb. kunststofvezels). Een asbestvezelbundel
daarentegen zal wel opgloeien in de vlam. Eens de vlam verwijderd blijkt de
vezelbundel echter onaangetast, asbest is immers onbrandbaar.
Een onbrandbare vezel zal meestal asbesthoudend zijn. Het kan sporadisch echter
ook een andere type anorganische vezel zijn zoals glasvezel. Andere kenmerken
zoals ouderdom van het materiaal moeten dan uitsluitsel geven.
Indien men niet
zeker is moet men materiaal met onbrandbare vezels altijd als asbestverdacht beschouwen.
fremar
10 jaar geleden
Als je het echt zeker wilt weten is er volgens mij maar één methode : staaltje nemen en bezorgen aan een labo die asbest analyses doet. Hebben wij gedaan vooraleer onze woning te kopen om zeker te zijn dat de oude isolatie rondom de verwarmingsbuizen in de kelder niet asbesthoudend was. Labo heeft (in 2009) +/- 80,- € aangerekend voor deze analyse die in 't kort daarop neerkomt dat de vezels eerst worden verhit en daarna worden beoordeeld via "gepolariseerd licht microscopie met dispersiekleuring = Mc Crone methode".