ik wil graag stokrozen in mijn tuin, de grond is daar niet heel erg vruchtbaar en droog (volop zon), moet ik stokrozen zaaien? of bollen kopen?

en zaaien stokrozen zich zelf uit? of moet je elk jaar opnieuw zaaien??

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Wonen
1.2K

Het beste antwoord

11 jaar geleden was ik met vakantie in Frankrijk en daar bloeiden op dat moment allerlei kleuren en soorten stokrozen. Onder aan elke stok hadden de eerste uitgebloeide rozen al zaad gevormd en dat was inmiddels ook rijp.
Bij elke soort en kleur die me aanstond nam ik wat van die rijpe zaadbollen mee, die gingen allemaal in één grote plastic zak. Later zaaide ik ze uit in mijn tuin.

Op dit moment bloeien hier de "Franse" stokrozen weer uitbundig. Ik ben een slechte tuinier, ik heb daar nauwelijks tijd voor. Soms drogen de planten uit, soms ook niet. Ik doe er niks aan, maar na 11 jaar zijn ze er dus nog steeds. Weliswaar in wat minder kleuren, maar het gros heeft het overleefd en heeft zichzelf weer uitgezaaid.

Kortom: vraag of neem overal zaad van uitgebloeide bloemen, zaai het uit en wacht af.

Toegevoegd na 1 minuut:
Ze staan bij mij pal op het zuiden, vlak voor een muur in de hete zon. Zo stonden ze in Frankrijk ook, vandaar mijn keuze voor deze plaats. En dat gaat dus goed.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

De stokroos is een tweejarige plant die op vrij arme grond kan groeien. Als je het zaad niet opvangt zaait hij zichzelf uit. Bollen bestaan dus niet.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Je kan ze gewoon zaaien, Maar belangrijk is dat je elke dag wel water geeft. Door de zon kan het uitdrogen