Er leeft een insect in mijn houten deur, wat is het voor een insect?

Het lijkt erop dat er meerder zijn, en ik heb geen idee wat voor insect het is en wat ze daar precies doen, ik heb als bijlage foto's toegevoegd.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Wonen
1.3K
Amadea
10 jaar geleden
Op dit moment zijn geen foto's te zien. Maar de kans is groot dat het houtworm is.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Boktor misschien, alhoewel die niet zomaar in bewerkt hout kruipen. Maar als het boktor is zou ik er wat aan laten doen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik heb plaatje bewerkt naar jpg, nu is het te zien.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Het kan een boktor, hornaar, zweefvlieg zijn etc....
Misschien iets duidelijkere foto's maken of kenmerken van het dier geven.
Heeft het een angel bijvoorbeeld?

Het beste antwoord

Het is een soort graafwesp die gangetjes maakt in rottend hout, daar een levende verlamde prooi (in dit geval grote vliegen) in stopt vergezeld van een eitje, daarna maakt de graafwesp de gang weer netjes dicht. De larve eet de prooi op, verpopt en gaat de volgende generatie vormen.

Zo te zien is het de blokhoofwesp (Ectemnius continuus) heb even wat plaatjes gekeken.
http://vogeldagboek.nl/html/Vogeldagboek/2008/Sep08_18.html (plaatje onderin).

De schade door de wesp is eigenlijk schade aan de vliegenpopulatie. In gezond hout, dat niet door schimmel is aangetast kan ze geen gangetje maken. De larve eet geen hout, zoals de larve van de reuzenhoutwesp (Uroceras gigas), de reuzenhoutwesp is een zeer opvallend gigantisch insect.