Mag de politie onaangekondigd en ongevraagd je huis binnentreden?

Betreft een lekkage waarbij de onderburen last hadden. De bewoners van de desbetreffende woning zijn niet op de hoogte gesteld. Politie is zonder aankondiging samen met een timmerman de woning binnengedrongen en hebben de sloten tevens vervangen. Huurbaas en huurders zijn niet ingelicht over dit incident. Het incident viel onder kantoor uren. Dus de huurbaas had in eerste instantie ingelicht kunnen worden. Er was verder geen enkele aanleiding of vermoeden van een delict.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Wonen
3.7K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ga je die vraag ook stellen als dat huis in de fik had gestaan?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Wat was de lekkage? Bij gas kan ik me voorstellen dat er direct gevaar is en dat het mag. Bij lekkage van water lijkt me dat je de huisbaas inlicht.
En misschien wist de politie wel van een delict, maar jij niet?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Pelle, als je de vraag goed leest weet je dat deze reactie nergens op slaat.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Het lekt en de politie wordt gebeld?
Goeie relatie met de buren heb je dan. Zal vast niet het volledige verhaal zijn.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Waarom niet robinma? Waarom zou de politie niet binnen mogen dringen bij een waterlekkage (misschien staat er al een paar uur een kraan vol open of is een waterleiding gaat lekken) en wel bij brand?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Jack, als ik in een flat woon en het water komt door het plafond ga ik naar boven en bel ik aan. Als niemand open doet bel ik de politie, wat moet ik anders doen? Al mijn spullen nat laten worden?
Rieneke1
10 jaar geleden
Precies Pelle, mee eens.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik heb nu 06 nummers van een deel van mijn buren, aan de andere kant heb ik mijn buren ook wel eens niet gekend. Eigenlijk was mijn reactie heel positief. (ik ging er even vanuit dat iedereen zijn buren goed kent: beetje onrealistisch)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Buren zijn nog weer anders dan je BOVENburen waar het hier om gaat. Die zie je natuurlijk nooit als je thuis komt. Ik geloof dat ik een mobiel nr heb van 1 buuf, de andere niet. Toen mijn kinderen veel jonger waren was dat veel meer nodig dat je iets kon opvangen voor de ander. Ik woon in een nieuwbouwwijk van 11 jaar oud en vier/vijf buren/achterburen hadden allemaal kinderen in dezelfde leeftijdsgroep. Dan ken je elkaar veel meer, spreek je elkaar veel meer en wissel je uit nood telefoonnummers uit. Als wij op vakantie gaan laat ik vaak wel een nummer achter op een papiertje bij de buren in geval van nood maar in een flat zou ik dat niet doen bij de benedenburen.

Antwoorden (2)

De politie mag alleen een huis betreden als ze toestemming van de bewoner hebben. Verder mogen ze naar binnen als na een misdrijf het nodig is dat ze de woning betreden, ze moeten dan echter een verklaring overleggen van de officier of hulp-officier van justitie of ze moeten vergezeld zijn van de burgemeester van de gemeente en deze moet als zodanig herkenbaar zijn, dus met de ambtsketen om.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Goede reactie
Bij gevaar voor personen of goederen mag de politie je huis zonder toestemming betreden, vraag eens bij de onderburen hoe ernstig de lekkage was en bekijk de schade indien mogelijk, als er echt stralen water naar beneden kwamen, dan is het dus toegestaan de goederen van de onderburen te beschermen tegen onnodige schade, wat er waarschijnlijk ook gebeurd is. In alle andere gevallen heeft de politie toestemming van hoger hand nodig gehad, als je daaraan twijfelt, ga om nadere uitleg vragen en schakel eventueel een advocaat in.