Chalet van vurenhout naar vochtige tropen mee nemen. Zal dat in hoog vochtge tropen, 25 jaar goed blijven? Hoe te verduurzamen?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Wonen
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Meestal gaat hout vanuit de tropen naar Nederland.
Waarom zou je het andersom gaan doen?

Antwoorden (3)

In tropische gebieden is de luchtvochtigheid tussen de 60 en 90 procent. In Nederland bedraagt deze tussen de 70 en 90 procent. Wanneer hout in Nederland overleeft, zal het in de tropen vast wel goed komen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Vurenhout is het minst duurzame hout dat er is, onbehandeld, gaat het ook in ons land vrij snel rotten ( binnen 10 jaar)
In de tropen gaat dit nog sneller, omdat het daar veel vaker regent.
Dus alsmaar door, nat en dan weer droog wordt.
Verduurzamen heeft geen zijn, want de zwakke plekken zijn de plekken waar de schroeven/ spijkers/ door het hout gaan en de kopse kanten waar je niet bij kan komen.
Dat zijn altijd de eerste plaatsen die gaan rotten.
Verder is wel van invloed, hoe de bouw is.
Is er een grote overstek van het dak, zodat de wanden droog blijven, dan blijft ook het hout langer goed.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Er is een methode waarmee je met chemicaliën de structuur van naaldhout kunt verstevigen zodat het ongeveer de zelfde hardheid als harthout krijgt is mij ooit verteld door een architect die zich met duurzaamheid bezig hield.Het heet iets als Accoya, ik zal het even opzoeken.

Ik citeer: "Accoya® is het meest toonaangevende hightech hout ter wereld. Accoya wordt gemaakt van hout uit duurzaam beheerde bossen, maar doet qua duurzaamheid, dimensiestabiliteit en schoonheid niets onder voor het allerbeste tropische hardhout. Bij de productie van Accoya hout wordt snelgroeiend naaldhout uit duurzaam beheerde bossen gebruikt. Door middel van een gifvrij proces, dat de natuurlijke schoonheid van het hout bewaart, wordt het hout gemodificeerd tot een nieuw, duurzaam, dimensiestabiel en mooi product dat ook nog eens uitermate milieuvriendelijk is."

Ik weet alleen niet of dit ook kan met een chalet, als dit als gemaakt is. En ik weet ook niet wat de kosten zouden zijn.

Hopelijk heb je er iets aan!