Wij bemerkten dat de radiatoren op de bovenverdieping niet warm werden. Kan dit komen door een verstopping in de CV?

In 2012 kochten wij een compleet gerenoveerde woning. Hierin hangt ook een nieuwe CV installatie van Vaillant. Op de beneden verdieping is vloerverwarming de hoofdverwarming, er zijn geen radiatoren. Op de bovenverdieping hangen vier radiatoren; hoofdslaapkamer, badkamer, kleine kinderkamer en logeerkamer.

Na het aanleggen van een gashaard trad een lekkage op die achteraf veroorzaakt bleek te zijn door vier schroeven die compleet dóór de CV buizen van de verdiepingsvloer waren gegaan. Deze lekkage werd verholen door een nieuw stuk buis.
Enkele maanden later bemerkten wij dat de radiatoren op de bovenverdieping niet warm werden. De vloerverwarming en warm water installatie gaven nooit problemen. De ketel maakte regelmatig een vreemd geluid, als van een oude koffiemolen. Een servicebeurt van de ketel liet zien dat de warmte niet weg gestuwd kon worden naar boven. Hierdoor kon de ketel zijn warmte niet kwijt, liep de temperatuur hoog op en sloeg de ketel vervolgens uit. Mogelijk een vernauwing na de reparatie werd gedacht. Echter, de reparatie werd uitgevoerd op de kleine kinderkamer, terwijl de aanvoer van het water twee kamer daarvóór naar de verdieping liep. Leek niet plausibel.
Verhogen van de thermostaat en gedeeltelijk dichtdraaien van de vloerverwarming leek voor iets betere doorstroming naar de verdieping te leiden, maar de radiatoren werden alleen bovenin warm, onderin ijskoud.
Zou er vuil in de leidingen kunnen zitten dat ergens een vernauwing geeft?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Wonen
13.8K

Antwoorden (5)

misschien lucht in het systeem hebt u hem al eens goed ontlucht?
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Is gedaan door de persoon die de reparatie heeft verricht. Later ook door mijn partner. Alle vier de radiatoren zijn ontlucht.
Er zijn meestal 2 oorzaken bij het niet circuleren op hoger niveau.
Uiteraard lucht in het systeem maar dikwijls over het hoofd gezien is de druk in de leidingen.
Meestal is de werkdruk deze van het expantievat (rode bol) en dat staat erop vermeld.
Normaal is dat ook te zien op de drukmeter die daar altijd in de buurt staat, die moet normaal gelijk zijn aan die van de rode wijzer, dus de zwarte en de rode moeten samen staan, dat is wel bij een koude installatie.
Als u die gegevens niet kan vinden dan is de volgende regel van tel.
0,1 bar per meter opvoerhoogte (statische druk) + 1 bar (reserve overdruk).
Dus als het hoogste punt in de installatie (bovenkant hoogste radiator) boven de grond gelijk is aan bv 5 meter dan neemt u 5 x 0,1 = 0,5 bar + 1 bar = 1,5 bar.
Dat is dan wel de minimum druk.

Telkens na het ontluchten zal u weer moeten bijvullen.
Tijdens het ontluchten kan u best de circulatie pomp stoppen, alles afschakelen dus.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
De huidige druk is 1.7 bar. Op het expansiever zelf zie ik geen drukmeter, enkel een rode bol. Er zit wel een sticker op met gegevens. Bedoelt u dit?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Klopt, op de sticker van die rode bol (expansievat) staat een werkdruk en dat is gelijk ook die voor uw installatie.
Met 1,7 bar moet u normaal tot 7 meter kunnen opvoeren.
Heeft het ontluchten iets opgebracht? Ook eens nazien of er een meerstanden keuzeschakelaar op de pomp zit, mogelijks staat die te laag.
Ook een mogelijke oorzaak (ook al ligt deze wel erg voor de hand): zijn de radiatorknoppen wel goed open gedraaid?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Uiteraard.
Ja dat kan.
Hoewel het uitzonderlijk is, kan ik niks anders bedenken.

Meestal komt dat door o.a. door kalk, maar dan zou je de problemen verwachten op een laag punt, niet in de leiding naar boven, hoewel daarvan misschien ook een stuk laag zit.

Normaal gesproken zou je dan het hele systeem spoelen.

"Enkele maanden later bemerkten wij dat de radiatoren op de bovenverdieping niet warm werden."
Hebben ze het in die maanden wel goed gedaan, of was het toen bijvoorbeeld zomer en merkte je het daardoor pas toen het kouder werd?
Hebben ze het daarvoor goed gedaan?

Niet dat dat veel uitmaakt, want je weet redelijk precies in welk gedeelte het probleem zit.
Openmaken en doorblazen en je weet het zeker. Want het zou zelf kunnen dat er een steentje of stukje schroef in is komen klem zitten.

In de bron o.a. een foto met zooi die uit een vloerverwarming is gekomen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Tijdens de zomer stonden de radiatoren niet open. Zelfs in de winter slapen wij met de ramen open. Toen het fors kouder werd bemerkte ik dat de radiator op de toekomstige babykamer, waar we gingen klussen, niet warm werd. Toen bleek ook dat de radiator op de voorste kamer (meest ver weg van de ketel) ook ijskoud was. De eerste radiator (meest dichtbij de ketel) is onze slaapkamer, daarna de badkamer, daarna de babykamer en als laatste de logeerkamer. Ik kon me niet herinneren dat er eerder proberen waren maar we woonden er nog niet zo lang. We kochten het huis in januari 2012 en de gashaard werd geplaatst ergens rond mei. Iets daarna kregen we een lekkage die uiteindelijk is opgespoord dmv een camera (via de verzekering) en toen bleek er op meerdere plaatsen dwars door de CV leiding geboord te zijn. De verzekering heeft toen ook iemand gestuurd om dit te repareren. Ik heb die reparatie niet gezien, was toen aan het werk, maar mijn partner wel en die gaf aan dat er één nieuw stuk pvc is gelegd, met knelkoppelingen in het systeem, dus niet met metalen buizen. Hierdoor zou een kleine versmalling van het systeem op kunnen treden maar dit zou niet mogen leiden tot deze problemen. De foutcode F.75 treedt ook pas sinds twee weken op terwijl de reparatie al ergens rond eind vorig jaar heeft plaatsgevonden. De installateur is eergisteren komen kijken en gaf aan dat deze foutcode ontstaat door het niet kwijt kunnen van warmte. Hij draaide de thermostaat in de woonkamer naar 25 graden en de basis temperatuur op de ketel werd op 20 graden gezet. Hij gaf aan dat het nu niet warmer dan 20 graden zou kunnen worden en was benieuwd of de foutcode terug zou komen. De rest van de dag en nacht bleef de foutcode uit maar gisterochtend was het dus wél 25 graden in de woonkamer!
Toen ik de installateur terug belde zei hij dat ik de thermostaat maar terug moest draaien, maar hij gaf geen duidelijk antwoord op waarom het nu toch zo warm was geworden. Verder zei hij dat er puin in de leidingen zou zitten van die schroeven, hij verwees ons terug naar de verzekering. Die gebeld en die vonden de reactie van de installateur erg flauw en sturen nu eerst een vragenlijst op die we moeten invullen.
Sindsdien keert de BMU Error F.75 weer regelmatig terug. Geen idee wat dit nu inhoudt. Is openmaken en doorblazen iets wat we zelf kunnen doen? Zo ja, hoe precies?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik gok ook op een verstopping door puin of een stukje schroef o.i.d. Ik zou teruggaan naar degene die de reparatie heeft gedaan, opnieuw een inspectie met een camera lijkt me ook geen gek idee. Als je moet vragen hoe, raad ik je eigenlijk af om zelf open te maken en door te blazen.
kort: water eruit, leidingen loshalen en blazen met perslucht.
Druk te laag, dit kun je op de cv ketel zien en die moet ongeveer 1,5 bar zijn.
Leidingen kunnen ook verkeerd zijn aangesloten bij de reparatie.
Je kan ook proberen om alle radiatoren dicht te zetten op 1 na! Dan moét het water door die radiator!
Vervuiling is ook zeker een optie! In dat geval zal je een loodgieter moeten bellen!
De pomp van de cv ketel kan ook stuk zijn! Dan heeft de ketel/pomp niet genoeg kracht om het water rond te pompen! Dat verklaart misschien ook het geluid!
Als je een beetje handig bent kun je op de pomp in de cv ketel een schroef losdraaien en met een schroevendraaier in de pomp voelen hoe sterk de pomp draait!