Hoe wordt zo'n constructie op het dak genoemd? (zie foto)

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Wonen
6.1K
Cryofiel
11 jaar geleden
Een bliksemafleider. Of gewoon: foeilelijk. Maar dat kan aan mij liggen.

Antwoorden (2)

Deze open uivormige bekroning van de toren is een gestileerde verwijzing naar de manier waarop in de Byzantijnse bouwkunst de kerken werden gebouwd en met name de torens werden beëindigd.
De uivormige koepels werden toegepast omdat er symbolisch de vlam van een brandende kaars in is te herkennen.
Technisch gezien is het in de houtbouw van o.a. veel Russische kerken vrij eenvoudig om met dunne planken zo'n complexe bolvorm te maken ( denk aan een schip) welke vervolgens wordt afgedekt met koperen of loden plaatjes om het waterdicht af te werken.
Bijkomstig voordeel van een uivormig dak is dat er s'winters geen pak sneeuw op blijft liggen hetgeen een te grote belasting voor de torenspits zou zijn, nog los van het mogelijke gevaar van vallend ijs op de kerkgangers.
De ui koepel toren is wijd verspreidt in oost en noord europese bouwkunst maar vormt ook in de Islamitische cultuur een traditie.
Het meest spectaculaire voorbeeld is de Pokrov- of Basiliuskathedraal in Moskou.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Mogelijke namen voor deze constructie zijn ui-koepel, bolkoepel, siepel (Nedersaksisch en West-Fries) en sipel (Fries).

Deze namen vond ik naar aanleiding van het antwoord van besta.