Mag een huurcontract voor onbepaalde termijn afgesloten worden met een minimum van 2 jaar of is dit minimaal 1 jaar?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Wonen

Antwoorden (2)

Allebei is niet van toepassing. Bij een huurovereenkomst voor onbepaalde tijd is geen einddatum in de huurovereenkomst opgenomen, ander spreken we van een huurovereenkomst voor bepaalde tijd.

Toegevoegd na 9 uur:
Aanvulling (zie bron)
"Huurder en verhuurder bepalen zelf of ze een overeenkomst voor bepaalde of onbepaalde tijd aangaan. De meeste huurcontracten worden voor onbepaalde tijd gesloten.

Omdat sommige verhuurders het niet prettig vinden als er vaak van huurder wordt gewisseld, kiezen ze ervoor het huurcontract voor de bepaalde periode van bijvoorbeeld één jaar af te sluiten. Na afloop van dat jaar wordt de overeenkomst stilzwijgend voor onbepaalde tijd verlengd. Gedurende dit eerste jaar heeft geen van beide partijen het recht het huurcontract op te zeggen (tenzij de mogelijkheid om in het eerste jaar op te zeggen expliciet in de overeenkomst is opgenomen).

Overigens, ook als een huurovereenkomst voor bepaalde tijd is aangegaan, eindigt de overeenkomst niet automatisch aan het einde van de overeengekomen tijd: de verhuurder moet de overeenkomst altijd opzeggen. Daarbij moet de verhuurder de overeengekomen opzegtermijn respecteren. Bovendien moet deze opzegging door de verhuurder aan strikte voorwaarden voldoen. De huurder geniet immers huurbescherming.""
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
VS heeft het over een MINIMUM Compu.... dus je kunt niet eerder opzeggen, net als een abo op de DonaldDuck.
Computoon
11 jaar geleden
Je moet het vergelijken met een arbeidscontract. Als ik vandaag een arbeidscontract afsluit voor onbepaalde tijd dan zit daar geen einddatum aan en ook geen minimumtermijn. Uiteraard kan ik het arbeidscontract wel opzeggen met een opzegtermijn. Het abonnement op de Donald Duck waar je nog niet onderuit kunt, is een abonnement voor bepaalde tijd (een jaar, vermoed ik). Niet een voor onbepaalde tijd. Na dat eerste jaar wordt het bij veel abonnementen wel stilzwijgend verlengd. Maar dan kun je het wel opzeggen, met een opzegtermijn.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Precies zelfde als in deze situatie met het huis. Je huurt het huis voor onbepaalde tijd maar ze willen niet dat ze over 6 mnd alweer een nieuwe huurder moeten zoeken. Je moet dus minimaal 1 jaar blijven en kunt dan opzeggen. Precies hetzelfde als de DonaldDuck.
Computoon
11 jaar geleden
Nee, dat is niet hetzelfde. "Het gevoel" zegt wat anders maar juridisch zit het in elkaar zoals in mijn antwoord. Nemen we de Donald Duck. Als je een abonnement neemt, dan wil je daar -neem ik aan- 'bij blijven' totdat je het abonnement opzegt. Je neemt een abonnement en dat kost euro X per jaar. Die eerste serie Donald Ducks volgt uit een abonnement voor bepaalde tijd. Als je niets doet, loopt het NA dat jaar natuurlijk door totdat je het opzegt. En dat kan ook, want je bent niet met de Donald Duck getrouwd;-) Maar in dat eerste jaar dat je abonnee bent (de BEPAALDE tijd van een jaar dus), kun je er in principe niet 'onderuit'. Als het wel kan, kan de uitgeverij desgewenst geld vragen voor de 'wanprestatie' van de abonnee. Bijv. het resterend abonnementsgeld voor dat jaar. Dus dan had je net zo goed het hele jaar abonnee kunnen blijven. Nu het huis. Het eerste 'huurabonnement' heeft kan een minimale duur van X maanden, inderdaad, om het 'duiventileffect' te voorkomen. Die genoemde X maanden is de BEPAALDE tijd. Net wat de verhuurder wil. 3 maanden, 6 maanden, een jaar. (Ik weet overigens niet of er een wettelijke maximumduur zit aan de duur van zo'n 'eerste huur'.) In die BEPAALDE tijd kun je dus in principe 'niet tussentijds weg'. Daarna kun je altijd weg, met een opzegtermijn. Als een huurovereenkomst voor onbepaalde tijd zou zijn afgesloten, zou deze in principe al na een maand door de huurder opgezegd kunnen worden. Dat is natuurlijk theoretisch want een huurder heeft in de regel niet de intentie om zo snel mogelijk weer uit zijn huis te vertrekken. Het verschil tussen de Donald Duck en de verhuur van een huis is, dat de verhuurder altijd moet opzeggen als hij jou het huis uit wil hebben. Ongeacht of het een huur was voor bepaalde tijd of voor onbepaalde tijd. En verder, dat dit alleen maar kan om wettelijk vastgestelde redenen. De huurder geniet immers bescherming.
De minimale termijn is afhankelijk van de verhuurder. Bij woningbouwverenigingen is het meestal minimaal een jaar, maar in de privé sector kan de aanvangstermijn ook gesteld worden op een twee of meer maanden.
Ivana