Huur verhoging woning vrije sector van 144 euro, mag dit?

Wij huren sinds 1996 een woning in de vrije sector.

Een aantal mensen bij ons in de straat hebben een brief huurverhoging(zie bijlage gekregen net als wij.
Nu betalen wij +/- 780 euro per maand. Maar de huisbaas wil de huur verhogen en geeft ons 2 opties :

Keuze A : huurprijs aanpassing 144,72 euro dus het nieuwe maandbedrag komt dan op 925,00 euro (wij mogen dan het oude huurcontract houden).

Keuze B : huurprijs aanpassing 72,36 euro dus het nieuwe maandbedrag komt dan op totaal 852,00(wij moeten dan een nieuw huurcontract tekenen.)

Onze vraag is, mag deze verhoging zomaar, of is hier iets tegen te doen?.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Wonen
1.6K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Hier kun je je huurverhoging checken:
http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/huurwoning/huurverhoging/huurverhoging-tool
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Staat hier iets over in je huidige contract?
Hoeveel punten heeft de woning volgens het (sociale) puntensysteem? Met een nieuw contract heb je waarschijnlijk weer 6 maanden de tijd om je woning te (laten)toetsen.

Antwoorden (1)

Dat kan, als de woning aan het puntensysteem voldoet.

Huurverhoging niet verder dan de maximale huurprijsgrens

De huurprijs kan door de jaarlijkse huurverhoging nooit hoger zijn dan de maximale huurprijsgrens van de woning. Die maximale huurprijsgrens is afhankelijk van de kwaliteit van de woning. Het puntensysteem (ook wel woningwaarderingsstelsel genoemd) bepaalt de kwaliteit van een woning.

http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/huurwoning/huurverhoging/extra-huurverhoging-hogere-inkomens

In de vrije sector gelden wel andere regels dan voor een sociale huurwoning:
De huurprijs mag maar eens in de 12 maanden worden verhoogd. Een tussentijdse huurverhoging na verbetering van de woning is wel toegestaan. Er is geen maximale huurverhoging en de verhuurder is niet verplicht u binnen een bepaalde termijn op de hoogte te brengen van de huurverhoging.

http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/huurwoning/vraag-en-antwoord/welke-huurregels-gelden-er-bij-geliberaliseerde-huurovereenkomsten.html