mag je als huurder , een door de woningcorporatie voorgenomen verandering in je woning weigeren?

De woningcorporatie is voornemens een warmte terugwin installatie aan te brengen .
Na bezichtiging van modelwoning zijn veel huurders het daar niet mee eens.
Te ingrijpend, teveel overlast en beperking woongenot.
Mag je als huurder weigeren die installatie te laten plaatsen?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Wonen
1.2K
Antoni
11 jaar geleden
Misschien is het verstandig collectief, dus met zijn allen, aan de verhuurder te laten weten dat de huurders het niet eens zijn met deze verandering. Het lijkt mij in ieder geval verstandig aan de verhuurder te laten weten, dat jij niet de enige huurder bent, die het niet eens is met deze verandering.

Antwoorden (2)

Ze mogen zonder jouw toestemming je woning niet in, dus laat ze het maar proberen..
Ik denk niet dat ze er een rechtszaak van zullen gaan maken.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ja, dat mag.

Als huurder heb je het recht om bepaalde ingrijpende veranderingen aan de woning te weigeren als deze wijzigingen een te ingrijpend karakter hebben op het woongenot in het algemeen en niet direct verband houden met regulier onderhoud.
De verhuurder moet zich dan daaraan conformeren en afzien van deze aanpassingen aan de woning.

Als het echter om noodzakelijk woningonderhoud ter instandhouding gaat dan mag de huurder dit niet weigeren of tegenwerken.
De verhuurder mag zulke werkzaamheden dan gewoon laten uitvoeren. De huurder is dan gehouden om zulke werkzaamheden toe te laten.

Het aanbrengen van een warmte terugwin installatie is echter geen onderhoud voor de instandhouding van de woning maar een additionele verbetering.
En hiervoor geldt dat de zittende huurder dit mag weigeren.