Waarom gaan vliegen bij het raam dood?

Beetje cryptische omschrijving, maar wat ik bedoel:

We zitten in een oud pand in een bosrijke omgeving. Bij de ramen die een platte vensterbank hebben, liggen allemaal grote, dode vliegen. Ze komen waarschijnlijk via het kozijn naar binnen. Ik kwam straks langs een raam waar een stuk of 5 vliegen rondvlogen/overheen kropen en enkele uren later liggen al die vliegen morsdood op de vensterbank.

De levende vliegen lijken wel door het raam naar buiten te willen vliegen, maar dat zit dicht.

Waarom vliegen ze niet weg? Naar de open ruimte en/of naar een open raam? Waarom blijven ze tegen dat raam aanvliegen en gaan ze dood?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Wonen
13.9K
Amadea
11 jaar geleden
Volgens mij staat het antwoord hier al: http://www.goeievraag.nl/vraag/overig/ongedierte-buiten-vliegt-feilloos-kier.9536
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Deels. Waarom ze niet weg vliegen dus. Maar waarom gaan ze dood? Of eigenlijk: waarom gaan ze zo snel dood? Ze vallen echt met bosjes tegelijk neer...

Het beste antwoord

Vliegen hebben niet van die geweldig breinen, dus als ze ergens daglicht zien, 'denken' ze dat ze in die richting moeten vliegen om buiten te komen. De evolutie die tot hun reacties heeft geleid, heeft natuurlijk nooit rekening gehouden met ramen.

Die vliegen gaan dus bij het dichte raam dood omdat ze net zo lang door dat raam heen proberen te vliegen tot ze uitgeput, uitgehongerd of gewoon aan het einde van hun leven zijn.

Er zijn natuurlijk ook vliegen die toevallig bij het open raam komen, en die kunnen wel makkelijk naar buiten vliegen. Die zie je dan verder ook niet.