in engeland heb je stopcontacten met een aan/uitknop, zodat je altijd de stroom kunt uitzetten, waarom in nederland niet ?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Wonen
5.9K

Antwoorden (2)

In Nederland zouden we het onhandig vinden als er een aan-/uitknop aan het stopcontact zat. Als zo'n knop aan het snoer of apparaat vastzit (zoals bij staande lampen, ventilatoren, radio's, tv's, stofzuigers etc.) zijn ze makkelijker te bedienen. Je hoeft dan niet naar het stopcontact te lopen, maar kunt naar het apparaat gaan of het snoer met de schakelaar naar je toetrekken.

Een andere reden is dat stopcontacten (die vroeger bij ons op ongeveer 1 meter hoogte aan de muur zaten) tegenwoordig op een minder opvallende plek dichtbij de vloer zitten. (Daar staat dan ook nog vaak een bank of kast voor). Om de aan- en uitknop van zo'n stopcontact te bedienen zou je op je knieën moeten gaan zitten.

Bovendien kun je net zo makkelijk de stekker uit het stopcontact trekken als een apparaat uitschakelen met een knop.
Pieter2011
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Zo simpel, waarom zo moeilijk doen als in Engeland. Gemak dient de mens... :) +1
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
mr Bean heeft toch een aan/uit stopcontact heel dicht bij de vloer.
In elk land heeft de industriële revolutie vooruitgang en technische ontwikkeling doorgemaakt. Landen waren toen nog niet zo erg bezig met de harmonisatie van deze technische middelen. Consumenten raakten daardoor gewend aan bepaalde technische voorzieningen. En aangezien de mens een gewoonte dier is blijven ze telkens weer terug komen op de voor hun handige hulp middelen. In nederland is de jonge consument eerder geneigd om te kiezen voor technische innovaties die het gemak bevorderen. In engeland rijden ze ook nog steeds links.