Moeten er bij een centrale verwarming alle radiatoren open blijven staan?

Ik wil die in mijn slaapkamer namelijk uit zetten.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Wonen
37.6K

Het beste antwoord

Nee, zolang je niet alle radiotoren dichtdraait is er geen probleem. Als je alle radiatoren namelijk dichtdraait en de cv installatie wel aan laat kan de CV zijn warme water niet meer rondpompen.
1 dichte radiator zal wat dat betreft geen probleem geven.

Toegevoegd na 54 minuten:
Tip 1
Sluit nooit alle radiatorkranen af maar laat tenminste één radiatorkraan open staan. Als alle radiatorkranen dicht zijn geeft de CV-ketel geen warm water omdat de ketel de restwarmte die vrijkomt bij het verwarmen van het water niet kwijt kan aan de verwarming. (afkomstig van onderstaande pagina)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als je alle radiatoren dichtdraait komt het warmwater ongeveer even warm weer terug bij de CV. Deze registreerde dat en gaat automatisch zachter branden of zelfs op de waakvlam.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Niet helemaal waar, dat is namelijk afhankelijk hoe de "hoofdleiding" is neergelegd.
Als ik in mijn huis bv kijk dan is de uitgaande (warme) cv leiding namelijk nergens rechtstreeks verbonden met de retourleiding. Het water moet vanuit de warme leiding dus altijd ergens eerst door een radiator voor het de retourleiding in kan!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dank voor al jullie reactie's.
Eigenlijk had ik zowat aan alle antwoorden wat, maar moest er toch een kiezen dus, deze. MvG

Andere antwoorden (2)

Je hoeft niet alle radiatoren open te zetten.
Het belangrijkste is dat alle radiatoren in de ruimte waar de thermostaat zit wel open staan. Verder mogen alle andere radiatoren gewoon dicht gedraaid worden.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nee maar als het vriest zou ik ze een klein stukje openzetten dan geen probleem met bevroren leidingen.Maar hopelijk hoeft dit nu niet meer .