Hoe verhit een gietijzeren openhaard het beste? kort opstoken of laten gloeien?

Dus: Je stapelt de haard flink vol en laat het vuur gedurende een half uur oid hoog oplaaien. Of je brand een of 2 blokken hout tegelijk gedurende langere tijd?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Wonen

Het beste antwoord

Reeds 15 jaar hebben wij een inzethaard (houtkachel)

De beste ervaring hebben wij met met kleine stukken van de ongeveer 1cm *1cm (en de lengte is bepalend aan hand van de oppervlakte van de kachel en hiervan neem je ongeveer weer 3/4 ) zachtere houtsoorten (sparre en de dennen houtsoorten).

Deze moeten wel goed droog zijn (2 jaren droortijd)

Met een aanmaakblokje eronder en dan goed doorstoken, veel lucht toevoeren zodat je bijna een rode gloed hebt.

Daarna de wat zwaardere hard houtensoorten erop doen de kachel niet voller dan de helft vullen
hierna weer even goed doorstoken totdat je een goeg vuur hebt.

tempeer hierna de kachel zo ver totdat hij net nog redelijk doorbrand.

resultaat dat je een onderliggend zeer hete gloed hebt waardoor alles goed verbrand en je hierdoor een groot rendement behaald.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Laten gloeien! Zo is het een langdurige bron van warmte. Omdat warme lucht opstijgt heb je van het korte opstoken maar eventjes plezier.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Gewoon een laag vuurtje, dus slechts een paar blokken (bij voorkeur hardhout daar dit langer brand).
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Twee blokken gedurende langere tijd, dus als ik het goed begrijp, langer dan een half uur? Of zijn dat dan heel dikke blokken? Nou dan kan je natuurlijk net zo goed die open haard meteen volpleuren. Maar is het wel een open haard? Zo op de foto te zien van niet.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Laten gloeien, want de haard warmt langzaam op en stook je hard jaag je merendeel van de warmte door de schoorsteen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
de gelijkmatigste warmte krijg je als je gelijkmatig stookt,ook het rendement is dan beter,mmaar om een goed verbranding te krijgen moeten de rookgassen voldoende temperatuur hebbenen dus is het wel zinvol om de kachel in eerste instantie goed op te stoken om later weer iets terug te regelen naar een gelijkmatig verbranddingsbeeld met gematigder temperaturen.