Waar in Nederland zou het mogelijk kunnen zijn om je eigen micronatie te kunnen stichten?

Ik ben geïnteresseerd in het fenomeen micronatie en wil graag weten waar het écht mogelijk zou kunnen zijn in Nederland waar je jezelf onafhankelijk kan verklaren en technisch gezien je eigen land te stichten...

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Wonen
2K

Antwoorden (2)

Een micronatie stichten die internationaal erkend wordt en geen onderdeel meer is van Nederland en waar de Nederlandse wetten ook niet meer gelden, gaat je niet lukken. Als de Nederlandse staat dat toe gaat staan, schept het een precedent. Dan gaan meerdere mensen dat doen en dat wordt uiteraard een puinhoop. De meeste microstaten zijn in die zin officieel nog gewoon een stukje land in het land waar ze liggen en daar gelden ook nog gewoon de nationale wetten.

Als je het een tikkie ludieker bekijkt, kan je overal je eigen microstaat uitroepen, je eigen huis bijvoorbeeld. Veel is daar niet voor nodig en je kan het zo gek maken als je zelf wilt. De Nederlandse wet blijft gewoon van toepassing en als de politie met een huiszoekingsbevel komt, heb je ze gewoon toegang te verschaffen. Maar geef je eigen land een naam, roep jezelf tot koning uit, maak je eigen postzegels, etc. Kan je gewoon doen, niemand die je tegen gaat houden.

Toegevoegd na 3 minuten:
Ik ga er trouwens van uit dat je je eigen land gaat stichten op grond die in jouw eigendom is. Doe je dat met andermans grond, dan zou dat weleens tot gezeur kunnen leiden.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat kan nergens in Nederland. Ga er maar van uit, dat het onmogelijk is om op Nederlands grondgebied een echte nieuwe (micro)natie te stichten.

De enige plek in Nederland waar het heel misschien zou kunnen, is de provincie Friesland. Een klein aantal Friezen wil graag dat Friesland onafhankelijk wordt van Nederland. Je zou je kunnen aansluiten bij die beweging, maar of die ooit enig succes zal hebben, is zeer twijfelachtig. Aan de andere kant: niemand kan de toekomst voorspellen. Misschien is het streven naar een doel ook wel leuker en interessanter dan het bereiken van een doel...

Op je eigen terrein of in je eigen huis een fantasie-micronatie "stichten", zonder daar anderen schade mee te doen, kan natuurlijk altijd. Maar dat is dan bij lange na niet zo serieus als jij het wil. En de Nederlandse wetten zullen daar blijven gelden.