Zuigt mechanische ventilatie de warmte niet uit huis?

Wij hebben in huis mechanische lucht ventilatie! Deze kan niet uit, alleen opstand 1,2of3 .
Het wordt niet echt snel warm in huis, en hoewel er ook niet echt veel radiatoren hangen vroeg ik me af of deze afzuiging die continu aanstaat niet heel veel warme lucht wegzuigt!?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Wonen
14K

Het beste antwoord

Ja, ventilatie kost op de korte termijn energie, er gaat warmte het huis uit.
Met een warmte-terugwin-installatie iets minder, maar er gaat nog steeds energie het huis uit.

Als je echter niet ventileert wordt de lucht binnen snel ongezond en vochtig.
Vochtige lucht is moeilijker op te warmen en voelt kouder aan, dat kost energie.
Na langere tijd niet ventileren kan je ook nog eens schimmel verwachten.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Wanneer de installatie is berekend op de inhoud van je huis, goed is afgesteld, filters regelmatig schoongemaakt worden en u regelmatig (bijv. gelijk met de cv) onderhoud laat plegen, is het een prima systeem (spreek uit eigen ervaring). Balansventilatie heet zo omdat dit ventilatiesysteem evenveel lucht aan- als afvoert. Meestal zit er ook een warmteterugwin-unit in (wtw): die warmt koude lucht van buiten op met warmte afkomstig uit de afgevoerde lucht. Dat maakt balansventilatie het energiezuinigste ventilatiesysteem. Het is dus niet zo dat je "stookt voor de klm". Kijk op de site van milieucentraal voor meer informatie.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
hoi, azazel,

ik zat met dezelfde vraag, ik heb geen huis met gebalanceerde ventilatie, of warmte terugwin unit, dus hetzelfde kwestie........
ventileren is absoluut nodig,maar volgens mij kan het (zeker tijdens het stookseizoen ), wel wat minder.
heb besloten om binnenkort maar een schakelklokje te installeren, en tijdens de nacht in ieder geval niet te ventileren, wellicht overdag ook niet continu.

succes, nussie!