Mag ik een beveiligingscamera op de inrit ophangen,waar dan ook een gedeelte van de straat mee word gefilmd?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Wonen
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nee dat mag niet, maar ook ik heb hier beveiligingscamera's hangen, en als je een ietwat betere kwaliteit camera's hebt kun je de straat cq buren wegfilteren, een soort blokjes aanklikken daar waar je niet filmen wilt of mag, in het menu van je camera. En waarschuwingsstickers/ bordjes op het begin van je uitrit en je deuren plakken/bevestigen is verplicht.

Het beste antwoord

Nee, dat mag in principe niet. Een burger die zijn eigendommen wil beveiligen met camera’s mag niet de openbare weg filmen, tenzij hij dat met de gemeente heeft afgestemd. Als blijkt dat een burger zonder afstemming de openbare weg filmt, kan de gemeente besluiten om in het kader van het handhaven van de openbare orde stappen te ondernemen tegen deze burger (bron 3).

Volgens art. 441b Strafrecht is filmen met een aangebrachte camera strafbaar tenzij dit duidelijk is aangekondigd. Dat wetsartikel geldt overal in de openbare ruimte, dus ook voor een particulier die de stoep voor zijn deur filmt. Het komt erop neer dat je een duidelijk leesbaar bordje moet ophangen bij de openbare weg om mensen te waarschuwen dat ze gefilmd worden. Ze moeten die tekst kunnen lezen vóórdat ze in beeld komen.

Verder is er nog de Wet bescherming persoonsgegevens. Volgens die wet mag je alleen persoonsgegevens (camerabeelden) vergaren en gebruiken als dat noodzakelijk is voor het door jou beoogde doel. Als dat doel beveiliging is van je eigendommen, dan mag je uiteraard alleen je eigendommen filmen en de onvermijdelijk daarbij in beeld komende omgeving. De openbare weg kán onvermijdelijk deel zijn van die omgeving (de auto die voor de deur bij de stoep staat) maar verder dan dat mag je niet gaan.
Pieter2011
11 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Het mag niet, maar iedereen doet het net als ikzelf. Politie kijkt ernaar maar doet niets.