Groot prijsverschil in speksteen kachels, waarom?

Waarom zit er zo'n groot prijsverschil in speksteen houtkachels in Duitsland en Nederland? Zit er echt zo'n groot kwaliteitsverschil in? Enneh... Wat zijn dat dan voor verschillen?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Wonen
1.5K

Het beste antwoord

Bouw- en ander materiaal is in Duitsland meestal veel voordeliger dan in Nederland.
Je moest eens zien, hoeveel aannemersbusjes uit Nederland bij bv. de Praktiker ea. bouwmarkten staan.
Voorheen zat op bv. cement en beton in zakken een factor 3-5 in de prijs, en dit terwijl de MWSt gelijk is aan de BTW.
Dat is met veel producten zo, de Duitse markt is veel groter en er is dus meer concurrentie.
Zelfbouwers zouden echt eens over de grens moeten kijken.
Omdat de BTW gelijk is, is import geen probleem, bouwmaterialen in Duitsland moeten bovendien aan DIN normen voldoen , zoals ook gereedschap, dat is met Speksteenkachels wellicht niet anders, de kwaliteit van Duitse kachels die daar verkocht mogen worden, prima.
De wetgeving is daar sowieso wat kachels betreft veel strenger, rookkanalen MOETEN jaarlijks door een gecertificeerde schoorsteenveger schoongemaakt en geinspecteerd worden.
Geen slecht idee met al die schoorsteenbranden hier......
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Spekstenen kachels zijn erg arbeidsintensief,en aangezien de totale arbeidskosten in Duitsland lager zijn dan in Nederland is dat prijsverschil te verklaren.