Hoe maak je lege blikjes plat?

Onze gemeente stopt per 1 januari 2013 met het apart inzamelen van blik. De lege blikken en blikjes moeten weer in de vuilniszak, die hier behoorlijk prijzig zijn. Om zo efficiënt mogelijk met de vuilniszakken om te springen, wil ik de blikken en blikjes die leeg zijn, dus zo plat mogelijk in de vuilniszak stoppen. Sommige blikken hebben aan de onderkant dezelfde rand als bovenaan, dus die vormen geen probleem. Maar er zijn blikjes, die rond zijn aan de onderkant, en die krijg ik dus niet makkelijk plat. Ik koop al zoveel mogelijk spullen in glas, want dat kan de glasbak in, maar dat bestaat dus niet voor alle producten. Ik weet dat er een zgn. can-crusher bestaat, maar ik zoek dus echt naar een handigheid(je) om dit zelf te kunnen doen. Wie heeft hier een creatieve oplossing voor?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Wonen
11.2K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Sommige vrouwen doen het met hun borsten. Hahaha. Au!!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Wellicht is het een idee eens wat minder blikjes te kopen en gewoon over te gaan op (statiegeld)flessen ?? Als er één soort overbodig afval is, is het wel die verschrikkelijke frisdrankblikjes......
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Zodra er kattenvoer in statiegeldflessen verkocht gaat worden, zal ik de eerste zijn om die te kopen...
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ah, consérvenblikken ; dat is een ander verhaal.
(A hebben e tegenwoordig vrijwel overal betaalbaar kattenvoer in foliezakjes die vrijwel geen plaats innemen).
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
(Ik dacht dat het om frisdrankblikjes ging vanwege je foto bij de vraag).
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verzamel een zoot van die blikken en doe die in een algemene vuilnisbak.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Mss zit er een oud ijzerhandelaar bij je in de buurt. Kun je de blikjes op sparen en daar na toe brengen (krijg je er mss zelfs nog geld voor terug)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het laatste van je vraag was : wie heeft hier een creatieve oplossing voor.
Als je een verjaardag een beetje wil opleuken met een spelletje
maak je in de tuin, als je die heb, een kop van Jut.
Je weet wel met zo'n grote hamer slaan, en dan zijn je blikjes goed geplet
Hilarisch, en dan kan je de pret nog verhogen want er is altijd
wel iemand die je niet zo mag, en daar zet je dan een vol blikje.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Hahaha die is veel leuker dan mijn idee met omgooien van de blikjes...
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
wat ik al tijden doe, ik moet alles verzamelen in grijze vuilniszakken, die dan in verzamelcontainers gedumpt moeten worden, ik koop daar dus de goedkope versie van die dus niet zwaar beladen kan worden, en een paar keer per week kom ik wel langs een (al dan niet andere) algemene container waarin ik mijn zak voor de afvalcontainer thuis bedoelt dus elders extra dump, ook gekregen zakjes op de markt zijn dankbare vuilzakjes, zo te vullen en zo te dumpen, geen probleem.
ik heb zelfs buren die ik nooit met een normale vuilniszak zie lopen, alleen maar met de witte van de winkels !
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als bij ons de klikos opgehaald worden en bij de buren us hij niet zo vol dumpen we het daarin. Andersom doen zij het ook bij ons.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Jodokus, er bestaan gemeentes waar je je afval alleen mag dumpen in speciale zakken die je (duur) koopt bij de gemeente. Ik weet niet of dat hier zo is maar dat kan dus wel een mogelijkheid zijn. Het is een manier van afvalstoffenheffing.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Hier in Nijmegen zijn we verplicht om heel dure vuilniszakken te kopen. Glas, papier en plastic worden apart ingezameld, blik na 1 januari niet meer. Jammer, want er werd goed gebruik gemaakt van die containers voor blik, en bij ons scheelde het behoorlijk in de vuilniszakken.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@Jodokus ; ik zal maar niet precies zeggen wat ik van dat soort mensen / praktijken vind, maar je realiseert je toch hoop ik wel dat dat uiteindelijk een vorm van diefstal is he ?: Ook voor het afvoeren en verwerken van JOU (en de overige illegale dumpers) afval moet worden betaald.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Een 'algemene' vuilnisbak (bij een winkelcentrum, park of een school bijvoorbeeld) is voor het voorkomen van zwerfvuil, niet om je dagelijkse huisvuil in te werpen.
Nou klink ik ongetwijfeld als een ouwe trut als ik zeg 'stel je voor dat iedereen dat zou doen', maar STEL het je maar eens voor. Hoe zien die openbare prullenbakken (en de wijde omgeving) er dan uit, op op wie worden die kosten uiteindelijk verhaald ? Natuurlijk, voor een PAAR aso's is altijd wel plek, waardoor de aso die zich uitstekend gefaciliteerd voelt, geen enkele behoefte of aanleiding heeft zichzelf te zien voor wat hij is (want ik ben toch zo'n keurige huisvrouw), en zelf denkt slim te zijn. Maar in wezen verschilt het niet van het domweg uit je auto flikkeren van je afval, alleen doe je het stiekemer.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
wat bedoel je marleen, ik steel niets, het gaat in een andere algemene container in mijn zelfde wijk, waar ik toevallig langs kom, waar ik ook naar toe moet als de algemene container bij mij om de hoek vol is. ik ben geen illegale dumper. het is mijn stad, mijn wijk, mijn afval !
leg maar uit wat je bedoelt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
hier pelle, hoor je het in "gewone" grijze vuilniszakken te doen en dan in de afvalcontainer.
vroeger kocht ik "como", is me nu te duur, dus goedkope van de action, maar daarnaast ook van die plastic tasjes(die je op de markt krijgt bijvoorbeeld), zeker in de zomer als ik het vuil z.s.m. naar buiten wil hebben, alles wat "vies" kan worden door warmte gaat dan de volgende dag naar buiten, de container in.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
marleen, weet je niet wat een afvalcontainer is ? dat is iets anders dan jij bedoelt.
het is het verschil (thuis) tussen de prullenbak en de vuilnisbak.
ik maak dus gebruik van de vuilnisbakken in de wijk, niet van de prullenbakken. inderdaad dat zou asociaal zijn. in deze stad zijn wijken waar particulieren de beschikking hebben over kliko´s, een voor restafval, een voor groenafval en een voor oud papier (misschien is dat veranderd, kan, dit is mijn laatste info). ik woon niet in zo´n wijk. in mijn wijk koop je vuilniszakken en gooi je die, gevuld met afval, in ingegraven afvalcontainers.
die moeten als ik het mij goed herinner maximaal op 75.meter van je huis te vinden zijn en uiteraard xx containers per xx bewoners.
er zijn mensen, dat is bekend, die op hun balkon volle vuilniszakken verzamelen, en ze een keer in de ? maand/3 maanden, zeg ´t maar, weggooien.
wanneer dat gebeurt zit een container vol en ben je verplicht om naar een volgende te lopen i.p.v. het ernaast te zetten, gebeurt heel veel en kan je een flinke boete kosten. nou dat bedoelde ik dus, je gaat de deur uit voor bijvoorbeeld boodschappen en neemt een zakje/tasje met afval mee en loopt de andere kant op dan je afvalcontainer, maar komt ongetwijfeld een andere tegen waar je het in kan gooien.
klaar.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik heb vrij duidelijk gezet wat ik bedoel met 'algemene' vuilnisbakken. Het systeem dat jij bedoelt ken ik alleen van flats, en dat werkt hier alleen met een sleutel/pasje die de bewoners hebben ; daar is weinig tot niks algemeens aan. Het zijn ondergrondse containers bedoeld voor de flats.
Maar ik begrijp dat je bij jullie dat type containers hebben waar het de bedoeling is dat iedereen in de wijk zijn afval stort ? Dan is er inderdaad niks illegaals aan. Mooi systeem wel eigenlijk, vooral als niet iedereen ruimte heeft voor drie, vier kliko's. Ik zie hier echter in Enschede - waar vrijwel iedereen minimaal 3 kliko's heeft en overal oranje bakken staan - regelmatig hele zakken met vuilnis uit de openbare prullenbakken puilen, zodat er niks meer bij kan. Of ook wel : vuilniszakken met andere inhoud dan kleding in de kledingcontainer, glas in de prullenbak, restafval in (en vooral : naast) de oranje bak. Dat scheelt natuurlijk in de dure kliko (een grotere is duurder), maar ja, ik vind dat behoorlijk asociaal. En nee, het zijn niet de op het oog grootste aso's die je het ziet doen. Juist de mensen die je er van verdenkt dat ze hun kliko schoon willen houden en overmatig veel weggooien.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
ik heb zelf ook in een "flat" gewoond met ieder zijn eigen kliko, je wilt niet weten, hoeveel (jonge) mensen hun huisvuilzak bij een ander in de kliko gooiden, waar eerder nog ruimte was voor je eigen laatste vuilzak, vol !
moet er bij zeggen, dan stonden ze al buiten, aan de stoeprand om geleegd te worden, dan nog, je hebt je eigen kliko... (die ze overigens niet buiten zetten, omdat dat inhield dat ze ´s avonds de kliko ook weer binnen moesten zetten).
maar ook dat is een vorm van ..... asociaal.

Het beste antwoord

Heel eenvoudig, trek een paar oude schoenen aan en flink stampen, maar niet in het blinde weg gaan stampen dat kost veel onnodige energie en levert een minder goed plat blik op dan met mijn tips.

Zorg voor een vlakke harde ondergrond (tegel, stevige plank. Leg het blik op de grond (met de open zijde naar het linker been als je rechts bent). Druk met je linker voet de open zijde van het blik in zodat het blik iets knikt en daardoor de bodem iets schuin komt te staan en hou met die voet het blik vast en tegen. Druk vervolgens met je rechtervoet de gekantelde bodem verder naar beneden zodat de bodem volledig op het geplette blik rust. Dan flink stampen en je krijgt een keurig plat pakketje. Daarna kun je het blik omdraaien en daarna op de andere kant stampen. Om het pakketje nog platter te krijgen zou je eerst een flinke plank of losse tegel op het geplette blik kunnen leggen waarna je daarop stampt. Een (heel) klein blikje kun je natuurlijk niet met een voet tegen houden dus dat leg je op zijn zijkant en daarop stamp je dan eerst één keer flink.

Ik verzamel de blikken in een doos en als ik er een aantal heb trek ik een paar oude schoenen aan. Ik doe dit al jaren zo en dat werkt prima. Om je een idee te geven wat de dikte van een geplet blik is als je er gewoon op stampt wanneer het is ingedrukt, dus zonder extra tegel of plank heb ik hieronder het resultaat aangegeven na het pletten van verschillende soorten blikken en blikjes.

De dikte heb ik daarna gemeten met een schuifmaat. Het resultaat varieerde van 10 mm tot 12 mm. Hierbij heb ik niet extra mijn best gedaan om het blik extra plat te krijgen. Als ik dat wel deed was het resultaat 7 mm tot 9 mm.

De beste manier is inderdaad boven en onderzijde verwijderen en de lege huls pletten maar het resultaat geeft hooguit 1 - 1,5 mm verschil met mijn eenvoudigste methode en is veel omslachtiger. Bovendien zijn sommige bodems niet voorzien van een (fels)rand waardoor je de blikopener dan toch niet (goed) kunt gebruiken.

Blikje zalm 185 gram 8 – 10 mm
Blikje groenten 305 gr. 8 – 9 mm
Blikje soep 400 ml 8 – 12 mm
Blikje olijven 420 gram 10 – 12 mm
Blik fruitcocktail 820 gram 9 – 10 mm
Blik soep 850 gram 10 – 12 mm (ook de onderzijde verwijderd)

Daarna beide laatste blikken extra geplet, resultaat:
Blik fruitcocktail 820 gram 7,5 – 9 mm
Blik soep 850 gram 7 – 8 mm

De conclusie lijkt me duidelijk.
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Wat een geweldig uitgebreid en gedetailleerd antwoord, bedankt! +
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Iedereen van harte bedankt voor het geven van antwoorden, reacties en het meedenken! Maar dit antwoord sluit het beste aan bij mijn vraag, en zo'n oplossing wilde ik graag hebben!

Andere antwoorden (6)

Maak de blikken met de opener aan de boven en onderkant open en druk het ronde stuk plat.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Net te laat..
Amadea
11 jaar geleden
Dat lukt niet met een blikopener bij het soort blikjes dat vraagsteller beschrijft!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Lege blikken: de blikken met bv perzik erin. Blikjes: de blikjes met bv cola erin. Lijkt mij dus wel!!! Staat er goed!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Blikjes kattenvoer hebben tegenwoordig ook ronde randen aan de onderkant, die je niet te lijf kan gaan met een blikopener.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik doe ook de kleine blikken in de grote. Soms kan je er wel 3 in elkaar kwijt. Spaar ook blikken voor de kids. Die ik dan schoonmaak en opstapel. Daar kunnen de kids dan met een tennisbal tegen aangooien om ze om te gooien.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat wist ik niet. Heb geen katten meer. Stond niet in beschrijving dat het om katten blikken ging.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dit is een veilige manier.
dus +
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
+ Maar zou dit ook werken met de wat stevige blikken van groenten en kattenvoerblikjes?
De makkelijkste manier om conservenblikken plat te maken is met een blikopener :
Haal de onderkant uit het blik met een blikopener (ook als de bovenkant gewoon een handig treklipje had), en trap de cilinder die je over hebt gewoon plat. Met de twee dekseltjes erbij, is het nu een pakketje van niks.

Wat ik trouwens ook doe, is blikken (of bijvoorbeel koffiemelkpoeder-potten) helemaal volstouwen met kleiner, vervormbaar afval. Pas als het helemaal stamp- en stampvol is met folie, zakken, verpakkingen en ander recyclebaar materiaal, gooi ik het volle blik weg. Scheelt aanzienlijk.

Ik heb hier een ieniemieniecontainer voor restvafval en een iets grotere voor 'Grüne Punkt"- afval (grofweg plastic, blik en folie), die maar eens in de maand geleegd worden , dus altijd woekeren met de ruimte. Platmaken van blikken of vullen van plikken en plastic potten, scheelt gigantisch. Op vrijwel alle drankverpakkingen (flesjes, blikjes) zit hier statiegeld, dus dat probleem heb ik niet. Ook die trap je echter vrij eenvoudig helemaal plat. Hoe minder lucht, hoe minder troep.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat doe ik ook. Volproppen! Al het plastic gaat naar de orange met zwarte buddys en papier in de papierbak. Heb per week 2 zakken vol plastic. Scheelt bij ons enorm in de kliko. Nu is hij soms niet eens vol.
Verzamel het blik in een kratje en lever het in bij de milieustraat (daar lever ik ook mijn oud papier in omdat de dozen waar ik dat in verzamel niet in de container passen) of desnoods bij een oudijzerhandel.
Drankblikjes kan je makkelijk in volume verkleinen door het blikje met 1 hand onderop vast te houden en met de andere hand al vasthoudend van je af te bewegen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Voor de blikken die je niet tweezijdig open kunt draaien, kom je een heel eind met een flinke zware baksteen of als je even je bergschoenen aantrekt. Ook prima om van wat agressie af te komen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Pak met beide handen het blikje tussen duim en wijsvinger net boven de onderkant vast .
En knijp dan met beide handen het blikje dicht .
Het zelfde doe je met de bovenkant .
Doe het ook in het midden van het blikje .
Druk nu met de muis van je hand de onderkant plat en doe dat ook met de bovenkant van het blikje .
En nu hou je een behoorlijk plat blikje over .