Wat zijn de voor- en nadelen om in Duitsland te wonen. Net over de grens bij Arnhem.

In Nederland blijven werken. Verzekerd blijven in Nederland.
Wat zijn bruikbare tips. Wat zijn de positieve- en negatieve financiële gevolgen. Auto, belasting, kinderbijslag enz.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Wonen
15.2K

Het beste antwoord

Mijn advies als je daar gaat wonen ,blijf gewoon in Nederland werken.
Je pensioenopbouw gaat gewoon door,als je in Nederland blijft werken.
Ook de Nederlandse kinderbijslag.
Je auto zul je binnen 3 maanden op Duits kenteken moeten zetten,maar daar staat belastingvoordeel tegenover.
Ook je rijbewijs moet binnen bepaalde tijd omruilen voor een Duits rijbewijs.
Wat je nu al ziet is dat Nederlanders toch bij elkaar willen zitten,er zijn hele straten met allemaal hollanders die vaak nieuw gebouwd hebben.
De zondagrust moet je wel in acht nemen,want ik ken mensen die door een belletje de politie aan de deur kregen omdat ze zondags met hun verbouwing gewoon doorgingen.
Maar voor het geld waar je in Duitsland iets voor koopt krijg je in holland bijna niets wat huizen betreft.
maar je moet er willen wonen.
Een collega is per 1 januari naar Duitsland verhuist,en stond rood bij zijn bank.
In dit geval verbood de bank hem om te emigreren en moest hij eigenlijk eerst zijn saldo aanvullen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Bedankt voor je reactie. Er stonden meerdere goede antwoorden bij en kon niet kiezen. De zondagsrust dat was ik even vergeten.

Andere antwoorden (5)

Voordelen zijn lagere woonprijzen, veel artikelen zijn voordeliger en meer leefruimte. Nadeel? je moet duitsers mofen wellicht.

Toegevoegd na 40 seconden:
mofen is natuurkjik mogen. type fout
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De auto belasting is lager; Eten en kleding zijn goedkoper, huizen zijn groter & goedkoper.

Nadelen zijn:
Je emigreert (Laat alles wat je over het normale leven weet los, en begin opnieuw met omgansvormen etcetc, ik woon sinds anderhalf jaar in Duitsland, en het is ECHT wennen)
Je moet alles in het duits doen. Dus ook ambtelijk duits kunnen begrijpen
Het gesprekje over de heg met de buren is opeens lastig
Je loopt het risico om als 'stomme hollander' gezien te worden.

Ik zou het waarschijnlijk niet gedaan hebben als mijn vrouw niet duits was. Aan de andere kant.. Een huis met 1000m2 tuin.. Hoe krijg je dat in nederland nou nog..

Toegevoegd na 12 minuten:
[qusland belasting betalen of in Duitsland. Dat heeft effect op je verzekering en oudedag voorziening. Ik betaa in Nederland, omdat dat met een nieuwe hypotheek en reeds deels opgebouwde OAW / Pensioen handiger is.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik denk dat je behalve de eerder genoemde zaken ook geen AOW opbouwt als je buiten NL woont.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Heb je een uurtje ?? Ik heb namelijk maar 2500 tekens tot mijn beschikking .....

In Nederland blijven werken : geen punt. Je blijft dan in de regel nederlands belastingplichtig, en hebt dus ook recht op hypotheekrente-aftrek (tot het moment dat je inkomen niet meer uit arbeid komt !) Zo eet je een hele tijd van twee walletjes.

Maar : huizen in Duitsland zijn om vermogen op te bouwen en af te betalen ; een aflossingsvrije Nederlandse hypotheek is dus niet meteen het beste idee. Bovendien MOET je eigen geld meenemen, maar er zijn ook aanvullende interessante subsidies (öffentliche Mittel), waar alleen een Duitse adviseur je mee kan helpen !
Daarnaast kun je zeer aantrekkelijk sparen middels een zogenaamd Bausparvertrag ; een spaarpot waar de overheid in meebetaalt.
Kinderbijslag is hoger, scholen en bijdragen goedkoper, ziektekosten wat beter geregeld (vraag naar speciale mogelijkheden voor Grenzarbeiter!) .
En er gaat gewoon niks boven leven in Duitsland, maar dat is een kwestie van smaak, natuurlijk.

Als je de stap wilt maken, bereid je dan HEEL goed voor, lees wat je lezen kunt en.....LEER DUITS !!
In de links een paar leuke startpunten om heel, heel veel informatie ,positieve en negatieve, bij elkaar te sprokkelen. Het is maar zo om de hoek, mar het is op punten een totaal ander land, en verhuizen naar Duitsland is écht een emigratie. Spijtoptanten zijn in de regel mensen die in Duitsland willen wonen maar in Nederland willen leven , of die na vijf jaar nog steeds niet vloeiend Duits spreken. Dat werkt niet.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als Nederlander in Duitsland met een echtgenoot/echtgenote in het buitenland, val je onder Europese regels. Dat betekent dat er voor de verblijfsvergunning o.a. minder strenge looneisen zijn. Dit geldt ook andersom overigens bijvoorbeeld voor een Duitser (Belg, Spanjaard enz. enz.) die in Nederland woont. De hogere kinderbijslag heb je zelf al genoemd.