Wat is het verschil tussen vinyl en pvc?

Ik wil een stuk waterdicht materiaal in mijn keuken, nou hoor ik steeds meer over pvc, maar dit is er ook in dezelfde kleuren en motieven als vinyl, dus is dat nou hetzelfde of niet?
Ik zit hier te kijken en daar staat plakpvc.

http://www.tapijtenlaminaatdirect.nl/vloeren/pvc-vloeren/gelasta

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Wonen
2.7K

Het beste antwoord

Een PVC vloer is anders van samenstelling dan een PVC vloer.
Vinyl is opgebouwd in lagen van verschillende materialen met dezelfde functie als de lagen bij PVC, echter de onderste laag heeft nog een verende schuimlaag.
Hierdoor heeft vinyl en verende eigenschap en door deze samenstelling mag vinyl los gelegd worden. Het is door de materiaalsamenstelling dat het in allerlei maten verkrijgbaar is en oprolbaar is.
Vol of homogeen vinyl bestaat uit 1 laag PVC, nl. alleen de dessinlaag. Deze vloerbedekking noemen we niet PVC vloer. Vol vinyl mag niet los gelegd worden, maar moet verlijmd worden, net als een PVC vloer. Dit materiaal is vanwege zijn eigenschappen normaliter alleen in banen van max. 2 meter verkrijgbaar, maar de stroken kunnen aan elkaar gelast worden.
Dit wordt veel toegepast in de medische sector en daarom schimmelwerend en bacterieafwerend behandeld.

PVC heeft een aantal kenmerken;
Vochtbestendig, een aantal soorten kan zelfs in de badkamer toegepast worden.
In combinatie met een goede ondergrond is het meer geluidsdempend dan verplicht is (in flatgebouwen ed).
PVC kan in allerlei vormen gesneden worden met een waterjet of in een vorm gestanst worden. Het is niet op rol verkrijgbaar omdat het niet buigzaam is.
Je kunt het wel in allerlei vormen krijgen als stroken, tegels en biezen.
Hij sluit mooi aan bij andere vloeren in de woning, want hij geeft een luxere uitstraling. Met PVC kan je namelijk alle vloeren van natuurlijke materialen imiteren en de mate van gelikheid is ook groot.
Met een goede toplaag is PVC hoog slijtvast en is niet gevoelig voor krassen , dit ligt uiteraard aan de dikte en kwaliteit van de toplag en niet aan de dikte van de PVC.
PVC met kliksysteem is gemakkelijker te leggen en mee te verhuizen, dan de gelijmde vloer. Je moet dan wel zorgen voor een gladde, egale vloer, want elke oneffenheid zie je. maar als hij een goede strakke ondergrond heeft, is de uitstraling ook erg mooi. Hij ligt nl. mooi strak en vast.

Toegevoegd na 43 minuten:
Corr; PVC is anders van samenstelling dan vinyl (^-^).

PVC klik is makkelijker zelf te leggen dan de plak methode. Dat moet je eigenlijk aan de stoffeerder over laten. Het luistert nl. heel nauw om de vloer écht helemaal vlak te krijgen. Eén bobbeltje onder de naad en dat zie je constant. Maar PVC is zoveel mooier om te zien dan vinyl, vooral na verloop van tijd. Vinyl is zachter en je ziet gauw indrukken bij iets zwaars of beschadigingen bij iets scherps. PVC is veel ongevoeliger daarvoor en glanst ook niet zo.
amc
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bedankt voor de uitgebreide informatie, hier kan ik wat mee.