Hoe kan een hyacint groeien zonder voedsel op alleen water?

Op de verpakking stond vaas vullen tot deze net de bol niet raakt, donker en koel bewaren tot er wortelgroei is. Verder stond er niets bij van voeding toevoegen. Ik vraag mij wel af waar hij dan van groeit? Zou ik enkele mestkorrels aan het water kunnen toevoegen of beter niet?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Wonen
1.5K

Het beste antwoord

Hé, dit is een leuk voorbeeld van een misconcept. "voedsel" voor planten bestaat niet. Mest is geen voedsel.

Een plant maakt in principe zijn eigen "voedsel"door m.b.v. zonlicht water (uit de bodem) en CO2 uit de lucht om te zetten in suiker dat kan worden verbrand en energie geeft. Een plant is dus zijn eigen energiecentrale en heeft dus allen water en CO2 nodig.

Waarom dan toch zoiets als mest (plantenvoedsel)? Dit is alleen in hele kleine concentraties aanwezig en bevat elementen (mineralen) die nodig zijn voor de opbouw van enzymen. Die enzymen zijn nodig voor het hierboven beschreven productieproces en kan je vergelijken met de vitamines en mineralen die mensen ook nodig hebben. Een beetje om de motor in gang te houden. Maar in het begin is dit gewoon in de plant aanwezig en is dus alleen wat water en lucht (CO2) voldoende.

Bij een bol (hyacinth) kan de plant alleen zelf energie maken als het groene delen bezit. Er zit echter in de bol een voorraad zetmeel die de plant kan verbranden waardoor er voldoende energie vrijkomt voor de groei van die groenen delen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
wel leerzaam hier!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
dat is leuk om te horen, want daarvoor is de website opgezet.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ja, mooi hoor. +1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Van mij ook +1.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1

Andere antwoorden (2)

het voedsel zit opgeslagen in de bol, je hoeft geen mest toe te voegen.
Rieneke1
14 jaar geleden
In principe heeft hij het water ook niet eens nodig. In de bol zelf zit genoeg voeding om van te groeien.
Hetzelfde als met een ui die te lang ligt, die gaat ook weer groeien.