legionella een probleem in afgeblokte leiding?

Doucheruimte is gerenoveerd. Wasmachine is naar andere ruimte verplaatst.
De waterleiding (in de doucheruimte) die bestemd was voor de wasmachine is nu afgeblokt. Het is niet goed te bepalen waar die leiding vandaan komt omdat deze door muur en vloer loopt.
Kan deze afgeblokte leiding (i.v.m. stilstaand water) een legionella probleem veroorzaken ?

11 jaar geleden
in: Wonen
13.5K

Het beste antwoord

in zoetwater zitten altijd legionellabacteriën maar in zo'n kleine hoeveelheid dat dit absoluut niet gevaarlijk is. de bacteriën kunnen zich vermenigvuldigen na een aantal dagen in stilstaan water bij een temperatuur tussen de 30 en 50 graden. en dan nog zou je dit water in je maag krijgen door het te drinken zou dit nog geen problemen geven. het is pas gevaarlijk als je ze in je longen krijgt. dus als het water verneveld tijdens het douche. Bij een temperatuur boven de 63 graden zijn ze binnen een paar minuten dood. vandaar dat je de thermostaat van een boiler altijd boven de 60 graden moet instellen. in jouw badkamer steekt nog een stuk waterleiding omhoog die is afgedopt. in deze tijd van het jaar zal dit stukje leiding niet een aantal dagen aan een stuk boven de 30 graden uitkomen. bovendien is het maar een klein stukje. het is mogelijk wel een gevaar bij een erg hete zomer met temperaturen boven de 30 graden en de leiding een aantal meter lang zou zijn. het is en blijft natuurlijk stilstaand water wat in verbinding staat met je waterleiding. persoonlijk zou ik deze loze leiding verwijderen of de dop vervangen door een aftapkraan om hem af en toe te kunnen doorspoelen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Neen.

Als men na het wegvallen van de waterdruk telkens de kraan enige tijd door laat lopen zodat al het "oude" water uit de leidingen gestroomd is.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nee , legionella is alleen heel giftig bij verneveling , zeg zoals een douche dus bij in ademen . Maar water stil staand kan altijd legionella bevatten . Dus kom je in een vakantie huisje , hotel , of weer thuis laat de warme kraan even goed door lopen tot dat het water heet is . Niks aan de hand , legionella is heel vaak om ons heen , maar pas op bij fonteinen , campings , zomer huisjes , jacht havens , borrelbaden , waar je de eerste gebruiker bent na een lange tijd . Zonder dat het goed doorgespoeld is .
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Legionella is bij iedere vorm van inname gevaarlijk, ook bij het drinken van water. Bij verneveling is de kans op besmetting groter door inademing.