Hoe red ik deze 15 jaar oude plant? En hoe oud kan hij worden?

Hij doet het al 15 jaar super goed. Nu krijgt hij opeens steeds gele bladeren. Kan ik hem nog redden?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Wonen
4.4K

Het beste antwoord

Dit is een beaucarnea of olifantspoot. Waarschijnlijk heeft de hij teveel water gehad, waardoor de wortels kunnen gaan rotten en bladeren gaan verkleuren.
Kijk even aan de onderkant van de pot of de plant inderdaad te nat staat en zet hem op een lichte, koele plek. Als de wortels onderin de pot zijn gaan rotten doordat de plant langdurig te nat heeft gestaan, kun je hem misschien beter in nieuwe potgrond zetten. Als de aarde erg nat aanvoelt, zet de plant dan een tijdje op een paar kranten. Verpotten kun je het beste doen in januari/februari.

Een beaucarnea heeft een lichte standplaats en weinig water nodig. Liefst een plek met regelmatig zon. De temperatuur kan variëren tussen 5 en 35 graden.
Winterrust is nodig: in de wintermaanden moet de plant verhuizen naar een koelere plaats dan de huiskamer. 10°C is dan ruim voldoende.

De beaucarnea kan water opslaan in de stronk en stam, waardoor droge(re) periodes geen enkel probleem zijn. Zo kan ze een periode van maanden zonder water overleven. De Olifantenpoot staat liever weleens te droog dan te nat, maar laat de potkluit nooit helemaal uitdrogen.

Toegevoegd na 6 minuten:
Wat de leeftijd betreft... die vraag is al eerder beantwoord:
http://www.goeievraag.nl/vraag/wetenschap/oud-beaucarnea-recurvata-vrije-natuur.375661
De plant kan met gemak tientallen jaren oud worden.
Pieter2011
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Thanks!