is het echt noodzakelijk de mechanische ventilatie 24/7 aan te hebben?

nieuwbouw huis in almere, ca 15 jaar oud. word normaal geventileerd, maar de mechanische ventilatie heeft 3 standen, en geen uit stand.
draaait dus 24/7 hierdoor blaas ik een hoop verwarmde lucht naar buiten.
is dit nou echt noodzakelijk?
zit er aan te denken een klokje te gebruiken om de ventilatie uit te schakelen wanneer we niet thuis zijn en b.v. voor de nacht.
afzuiger boven kookplaat gaat direct naar buiten.
heb verder geen vocht problemen in huis.

ideeen - tips, alles welkom

thxs-nussie

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Wonen
1.8K

Het beste antwoord

Huizen met een mechanisch ventilatie systeem zijn zo gebouwd dat ze zo energie zuinig mogelijk zijn. D.w.z. de warmte die in het huis aanwezig is wordt niet zonder meer naar buiten afgeblazen maar door het ventilatiesysteem weer teruggewonnen en terug in het huis afgeleverd.
Daarvoor is een strikte balans vereist die door het systeem als geheel wordt gewaarborgd en alleen goed werkt als het permanent aan staat. Het is daarom dat er geen "uit" stand op de regelaar aanwezig is.

Daarom ook hebben zulke huizen maar weinig of helemaal geen openslaande ramen en roosters voor 'n ouderwetse ventilatie. Dit kost te veel "warmte energie".

Als je het mechanische ventilatiesysteem zelf uit gaat zetten dan verstoor je de balans tussen de vereiste frisse lucht die nodig is om een goed leefklimaat te hebben en de maximaal toegestane CO2 waarden. De concentratie CO2 zal in huis dan heel snel oplopen tot ziekmakende waarden, nog afgezien van het risico op schimmelgroei omdat het vochtgehalte dan ook overal te hoog wordt.

Het is in het verleden al wel gebleken dat dit ventilatie systeem meer problemen geeft dan voordelen t.o.v. de ouderwetse manier van ventileren. Buiten het constante geruis van de ventilatie motoren blijkt dit systeem nog meer ongezonde bij effecten te hebben. Vooral als men niet tijdig de filters vervangt of reinigt, geeft dit op den duur gezondheidsklachten.

Maar uitzetten geeft iig nog meer problemen. Niet doen dus.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Mooi antwoord. Hij gaat hier uit als we logees op zolder hebben. Op zolder zou ik niet kunnen slapen vanwege de herrie.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het enige praktische verschil met balansventilatie is een warmtewisselaar.
Let op dat de luchtwaardes (co2 e.d.) alleen goed blijven als het systeem goed gebruikt wordt.
stand 1: als niemand thuis is.
stand 2: als er iemand thuis is.
stand 3: tijdens koken/feestjes enzovoorts.
Als je dus thuis bent zou ie altijd minimaal op stand 2 moeten staan. Dat gebeurt meestal niet, voornamelijk door het geluid, Als je slaapt met een raam open dan kan je het systeem rustig uit zetten.

Andere antwoorden (1)

Yep, dat is echt nodig; tegen de vorming van stof en bacterien in de sluis. Dat kan zich anders makkelijker ophopen.