Is het voordeliger om de temperatuur per kamer te regelen doormiddel van zo'n draaiknop met temperatuur op de radiator?

Hoe werkt zo'n systeem eigenlijk, blijft dan de geiser constant loeien alleen kan hij bijvoorbeeld zijn warmte niet overal kwijt omdat je dan de knop lager hebt gezet op je radiator? Zijn dit soort knoppen wel besparend of verbruik je dan juist meer?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Wonen
3.4K

Het beste antwoord

Zoals je al hebt gelezen, er zijn verschillende systemen, ik zal proberen het op een rij te zetten met voor en nadelen:
1 Woonkamer algemene thermostaat+Standaard knopen op radiatoren.
2 Woonkamer algemene thermostaat+Thermostaat knopen op radiatoren.
3 Buiten temperatuur thermostaat +Thermostaat knopen op radiatoren.
4 Ketel temperatuur thermostaat +Thermostaat knopen op radiatoren.

Eigenschappen:
_1 Alleen de woonkamer is op juiste temperatuur, als woonkamer geen warmte vraagt, blijft rest koud. Als woonkamer warmte vraagt, worden ander radiatoren (te)warm, tot woonkamer geen warmte meer vraagt.
_2Als 1 echter nu worden de andere radiatoren niet TE warm, door de thermostaat knop.
_3Nu is er altijd cv water van een bepaalde temperatuur beschikbaar, en kunnen alle ruimtes met thermostaatknop op juiste temperatuur ingesteld worden. De buiten voeler zal als het erg koud is het cv water naar behoefte warmer houden. Nadeel, theoretisch ideaal, in de praktijk klopt water temperatuur meestal niet.
_4 Als 3, echter niet afhankelijk van buiten, nu moet je zelf af en toe ketel temperatuur lager of hoger zetten. Nadeel, meer verbruik?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Heel erg bedankt voor uw duidelijke uitleg!!

Andere antwoorden (4)

Bij ons was het altijd zo:
We hadden 1 thermostaat en een individuele knop voor iedere radiator. Zodra het beneden te koud werd (daar hing de thermostaat) ging de geiser, of in ons geval een boiler, opwarmen en werd het water rondgepompt. Als een radiator uit staat word het water er (volgens mij) langsheen geleid op weg naar de volgende radiator totdat de cirkel rond is. De buizen isoleren heeft dus nut omdat de warmte dan beter behouden blijft.

Ik denk dat de investering die je moet doen om per kamer de temperatuur te regelen veel te duur is, helemaal als je kijkt wat de voordelen zijn. Is het bijvoorbeeld echt nodig om de gang te verwarmen?

De geiser/boiler blijft niet constant 'loeien', zijn warmte raakt hij wel kwijt als hij 'uitgezet' word door de thermostaat. Hij verwarmt, totdat het warm genoeg is en daarna stopt hij, totdat het weer te koud is, dan warmt hij weer op... etc etc etc....

Geeft dit antwoord op je vraag?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Absoluut besparend, deze zgn thermosstaatknoppen. Je kan de knop instellen op een bepaalde stand, is die stand bereikt dan sluit hij zich af van het gehele CV-circuit:

http://www.sanitairwinkel.nl/radiators/radiator-accessoires/thermostaatknop/
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Er zijn ook thermostaatknoppen waarbij je per kamer de temperatuur kunt instellen met programma's (bijv automatisch vanaf 19.00u moet het 18 graden zijn op doordeweekse dagen).

Wij hebben deze knoppen van Honeywell en bevallen erg goed! Ze bevestigt ze ipv de draaiknoppen op je verwarming. Even googlen en je vindt ze vast wel.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Er zijn twee mogelijkheden om met thermostaatknoppen de temperatuur te regelen.

Bij de eerste heb je in de huiskamer de gewone thermostaat hangen en gewone kranen op de radiatoren, de andere ruimtes voorzie je dan met thermostaatkranen. De kamerthermostaat bepaalt of de ketel aanslaat, de temperatuur in de andere ruimtes wordt dan individueel gekozen.

De tweede mogelijkheid maakt gebruik van de ketelthermostaat. In alle vertrekken heb je dan thermostaatkranen. De watertemperatuur van de ketel bepaalt of de ketel aanslaat. als het voldoende warm in alle vertrekken geworden is dan zal door het afnemen van de waterstroom door het systeem de temperatuur van het water toenemen en de ketel afslaan.

Het is zeker voordelig om thermostaatkranen te gebruiken omdat elke ruimte alleen de warmte afneemt die er nodig is.
Er wordt geen overbodige warmte verspild.
Een bijkomend voordeel is dat radiatoren vorstvrij gehouden worden omdat bij zeer lage temperatuur er toch een beetje warmte wordt toegelaten. (Bij gewone kranen die je dichtdraait kunnen ze wel bevriezen!)