Ik heb voor het eerst 2 planten gekocht en nu kom ik voor de 2e keer schimmel op de aarde ontstaan, Hoe kan dit ?

Ik heb 1 plant gekocht en 1 bloem cq. plant (Amaryllis) na de 1e keer water geven ontstond er een soort schimmel op de bovenkant van de aarde, dit heb ik toen verwijderd, en nu na 2e keer water geven zit er weer een wittig kleur schimmel op, ik woon in een gebied met zacht water (Veluwe) Gelderland. Dus ligt niet aan de hardheid (Kalk) van het water.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Wonen
3.7K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Lees het antwoord van Eddijst eens,hij weet er alles vanaf. http://www.goeievraag.nl/vraag/huis-tuin/tuin/amaryllis-geplant-ontzettend-bladeren-wildgroei.390414

Het beste antwoord

De Amaryllis moet je heel weinig water geven. Net genoeg dat de plant mooi groeit en de stengel stevig voelt. De grond moet droog aanvoelen. bij teveel water krijg je snel schimmel.

Toegevoegd na 1 uur:
Zo'n dun laagje witte schimmel op de grond is inderdaad vrij onschadelijk. Echter de amaryllis bol te veel water geven, zeker als deze nog niet groeit en bloeit is wel schadelijk voor de bol.

Van alles over de amaryllis en de verzorging kun je op wikipedia vinden, zie bron.

over water geven:
Zet de bol op een zonnige plek en geef hem water. Zorg dat je niet te veel water geeft. Na de eerste watergift moet er geen water meer worden gegeven totdat groei zichtbaar is of als de grond gortdroog is geworden. Geef daarna spaarzaam water. Teveel water zorgt ervoor dat de bol en zijn wortels kunnen gaan rotten. De bol is nu niet in staat om veel water op te nemen. Er kan wekelijks water worden gegeven als er een 20 cm lange bloemstengel met bloemknop of twee 25 cm lage bladeren zijn verschenen. Belangrijk: Geef geen plantenvoedsel tijdens de bloeitijd.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dank je wel, mijn planten krijgen maar 1x per week water(op moeders voorschrift) en tog 2 x schimmel. Let op mijn aanvulling)...ben ook al mijn 3 mnd aan de diareee dan ga ik rare dingen denken haaaa
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Thx beste mens hier kan ik wat mee, vorige bloemen waren margrietjes en hebben 4 dagen overleefd...Teveel Water. Thx

Andere antwoorden (2)

Misschien iets te veel water?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het ligt aan de samenstelling van de potgrond, mogelijk heeft de kweker wat organische mest toegevoegd voor een goede groei en bloei.
De schimmel is totaal onschadelijk.
Als de bloemknop er helemaal uit de bol is, wat meer water gaan geven.
En zo veel mogelijk in het licht.