Mag mijn (oude) verhuurder de servicekosten van 2011 extreem verhoogd vaststellen?

Mijn oude woning was er een in de vrije sector. Ik heb daar gewoond van 2009 t/m 2012. Over 2010 heb ik achteraf in 2011 een bedrag van €18 bij betaald op de afrekening van de servicekosten. Nu krijg ik de afrekening van 2011 met daarin een bedrag van €200 wat ik moet bijbetalen. De enige verklaring die de verhuurder geeft is dat de schoonmaakkosten hoger waren dan voorheen. Mogen ze dit in alle redelijkheid zomaar doen ?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Wonen

Antwoorden (2)

Nee, aannemende dat het gaat om een verhuurder met meer dan 24 woningen in de verhuur, moet er eerst toestemming zijn van tenminste 70% van de huurders.
Dit is vastgelegd in de de Wet op het overleg huurders verhuurder, ook wel Overlegwet genoemd.

Zie ook http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/huurwoning/overleg-huurders-en-verhuurders
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat gaat over een wijziging van het servicekostenpakket,
als het pakket hetzelfde blijft maar alleen de kosten hoger worden, dan kan dat volgens mij gewoon doorberekend worden.
Ik denk dat die 200,- wel redelijk is, maar:

Sowieso mag je eerst vragen om een berekening van alle servicekosten.
Met simpel zeggen dat iets 200,- duurder was hoef je geen genoegen te nemen.

Dan kan je gaan kijken of de kosten die doorberekend worden wel berekend mogen worden:
http://www.huurcommissie.nl/verhuurder/servicekosten/woonservicekosten/