Hoe kan ik het tikken van mijn verwarmingsketel en verwarming stoppen?

elke keer als ik in de avond ga slapen tikt de verwarming en hoor ik de ketel aanslaan, het laatste lijkt mij niet te voorkomen maar het tikken moet toch meer mensen irriteren?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Wonen
10.3K

Antwoorden (6)

Je kunt proberen deze te ontluchten.
Dit tikkende geluid word namelijk veroorzaakt door luchtbellen die niet helemaal warm worden.

Kijk hier hoe:
http://www.gamma.com/doe-het-zelf/cv-verwarming-ontluchten-en-bijvullen/
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Door de verwaming te ontluchten. Het tikken heeft bijna altijd te maken met lucht in het systeem, dat je er uit kunt laten ontsnappen door het ontluchtingskraantje open te draaien tot er een lucht meer uit komt (bakkie er onder, want metéén na de lucht komt water!) en dat bij alle radiatoren in huis, ook - of juist - die die je zelden of nooit gebruikt. Als je dat goed doet, moet je eigenlijk van het tikken afzijn.

Toegevoegd na 3 minuten:
Als je trouwens HEEL erg lang niet ontlucht hebt, kan het zijn dat je na het ontluchten je systeem ook weer een beetje moet bijvullen.

Toegevoegd na 13 minuten:
Nog even een kleine toevoeging :
Ik zie een par antwoorden over het krimpen en uitzetten van leidingen wat kan tikken. Dat is uiteraard zo (net zoals je hele huis op een warme dag af en toe een flinke tik of kraak kan geven), maar dan gaat het echt om een incidentele tik.

Als het meer op het geluid van een klok lijkt - een voortdurend ritmisch tik-tik-tik-tik-tikken, is het toch echt lucht.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
"een voortdurend ritmisch tik-tik-tik-tik-tikken" is toch echt een buis die klem in zijn metalen beugel zit.
Staal zet uit als het warm wordt en een leiding wordt dus langer, een leiding wordt echter niet veel dikker. Hoe langer de leiding hoe meer of deze uitzet. Dit verschil moet je dus ergens de ruimte geven. Door het uitzetten schuift de leiding in de mantelbuizen en beugels en daarom gebruik je kunststof en rubber in de beugels. Ook de locatie van een beugel kan een oorzaak zijn. Ligt een leiding echter onder spanning en dus niet losje in een mantelbuis of beugel (zonder rubber) dan zal deze verspringen ipv. vloeiend uitzetten. Dit is de tik die je hoort.

Soms is het aanleggen van een nieuwe stukje of het verbuigen van een leiding al voldoende om de tik te verwijderen. Misschien is er ooit een radiator voor het behangen verwijdert en niet weer goed op gehangen. Probeer door dingen uit te sluiten de oorzaak te vinden.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Heel vaak heeft het tikken te maken met het krimpen of uitzetten van leidingen die ergens klem zitten.
Direct na het aanslaan van de ketel, wordt er warmer water door de leidingen gepompt, met als resultaat het uitzetten van die leidingen, die dan gaan tikken.
Hier is mogelijk niet zo veel aan te doen, omdat de leidingen vast zitten in 'klemmen' en die kan je niet missen.
Soms is het op te lossen, die klemmen wat losser te maken.
maar vaak is er niets aan te doen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Wat heb jij toch altijd super antwoorden. Je weet waar je over praat. :D
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
dank je.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nieuwere ketel/thermostaat combinaties zorgen voor een heel geleidelije opwarming waardoor het tikken (veel) minder is.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat is dan al een hele verbetering
heb ik ook ,de verwarming op 15 zetten ,als je naar bed gaat
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Doe de CV een uur voor je naar bed gaat alvast uit. Dan blijft het lang genoeg warm en heb je geen last van het getik als je naar bed gaat.