waar hebben de buren het minste geluidsoverlast van mij boven of beneden?

Ik woon in een hoekwoning van een rij. Ik speel tuba. Waar kan ik het beste spelen zodat de buren het minste last van mij hebben. Beneden op de eerste verdieping of op zolder?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Wonen
6.8K
Ritsuka
11 jaar geleden
Vraag het aan ze, spreek in elk geval een tijd af, bijvoorbeeld 'elke dinsdag van 19 tot 20 uur'
niko
11 jaar geleden
Ritsuka,afspreken met de buren.+
wel ff rekening mee houden dat een musicus,ook een blazer elke dag moet oefenen,ook een amateur.zeker een blazer moet zijn embouchure bijhouden.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dan moet de musicus in kwestie bij de keuze van zijn instrument rekening houden met de buren, Niko. En dat hangt ook van je buren af. Niet elk instrument - en niet elke mate van studie- is geschikt voor een rijtjeswoning. Niet voor niets hebben wij pas een piano aangeschaft toen we een vrijstaand huis kregen. Zeker met TWEE kinderen die moeten oefenen. Dat kun je gewoon niet maken in een gehorig huizenblok.

Antwoorden (4)

Op de muziekschool , uiteraard;)
Dergelijk zwaar geluid draagt behoorlijk ver, en als je in een rijtjeshuis woont, is het helemaal niet gek te tevoren af te vragen of het muziekinstrument van je keuze wel een goed plan is voor de buren. Dit is een beetje grensgevalletje, en de huidige relatie met de buren kan daar zelfs al meteen een rol gaan spelen.

Op zolder zal het geluid in elk geval door de vloer danwel twee vloeren moeten, dus met wat geluk geeft dat minder overlast dan beneden spelen. Overleg eventueel met je buren wat voor hen het minst storend is. Je bent ook een beetje afhankelijk van hun tolerantie, en hoe precies de huizen zijn gebouwd.

En hou je uiteraard aan fatsoenlijke tijden ; niet te vroeg, niet te laat, en niet te lang achtereen. Met overleg kweek je een hoop begrip en beduidend minder overslast.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat hangt er van af waar de buren op dat moment zijn. Afstand is de beste isolator en zoveel mogelijk vloeren en muren ertussen helpt ook. Maar tuba klink enorm door. Als ze op zolder zijn kun jij het beste beneden spelen en omgekeerd. Ik zou met de buren gewoon testen. Hoeveel horen jullie als ik daar en daar zit?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
ik heb benedenburen.ik speel tuba.ik speel nooit vroeg en nooit na 8uur s avonds.ik denk in jouw geval dat de zolder de beste optie is.wat te denken van het bouwen van een geluidscabine op zolder?

http://www.speurders.nl/overzicht/muziekinstrumenten/overige-blaasinstrumenten/geluidscabine-28-dba-8-x-minder-hard-115019234.html

veel blaasplezier.
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Een geluidscabine is inderdaad de beste oplossing want het is vreselijk hard en irritant als je er boven of onder woont. Ik heb het hier meegemaakt dat mijn onderbuurman op een blaasinstrument oefende en dit meestal een paar uur achter elkaar,ik was blij toen hij ging verhuizen.
Ik denk op zolder. Mijn broer speelde vroeger thuis ook tuba en oefende op zolder. Bestaat er niet een "oefenzak" voor tuba? Mijn man had voor zijn saxofoon een "oefenzak"waardoor het geluid gereduceerd werd.
Maar waarom ga je niet met je buren praten? Leg ze uit wat je doet en ga beneden of boven spelen op je tuba en laat je buren zelf bepalen op welke plek 't het minste overlast geeft.
Bespreek tevens bepaalde tijden wanneer je het doet zodat zij er het minste last van hebben.
Mijn jongste zoon heeft altijd gedrumd in huis zonder dat iemand er overlast van ervaarde. Gewoon goed overleg met de buren!