Wat is in deze situatie slim om te doen, met verkoop huis?

Het huis staat te koop, maar mag wel opgeknapt worden. Is het slim om toch op te knappen en daarna opnieuw te taxeren? Je weet namelijk niet wanneer het huis verkocht wordt.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Wonen
2.4K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Gaat het opknappen om een paar duizend euro of het je het over bedragen van richting de 50.000,- of meer?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Meer honderden tot misschien duizend euro
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ook dan zou ik het doen, meestal haal je dat eruit omdat het er daardoor net wat leuker uitziet. (vaak maak je er zelfs winst op)
Ook een maand eerder verkopen is al weer een paar honderd euro rente.
Opnieuw taxeren heeft alleen maar zin als het er echt veel beter uit gaat zien, dat lijkt me hier niet nodig.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Oke bedankt!

Het beste antwoord

nu met de crisis door de huizenmarkt (ellende) gebeurt het bijna niet, maar zo'n 30 jaar geleden was het de manier om op de vastgoed-ladder omhoog te komen.

je kocht een huis/pand/flat, en terwijl je er woonde en iedere dag naar je werk ging, knapte je de woning helemaal op en verhoogde daarmee de verkoopprijs, vervolgens na verkoop kocht je een iets duurder huis en deed weer precies hetzelfde.
als jij op deze manier in die tijd goed je best deed, kon je leuk verdienen, kapitaal maken.

nu in deze huizenmarkt is het slim om dat ook te doen, niet voor de winst, maar om het sneller te kunnen verkopen. een huis dat er uit ziet om zo in te trekken bij koop, is eerder verkocht dan een huis waar eerst nog aan geklust moet worden.

en een tip: alle muren wit, witte keuken, wit sanitair is nog steeds de best verkopende kleur!

succes!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Uwilt een koper, en niet in de eerste plaats een taxateur. Dus, waar mogelijk cosmetisch aanpakken.Schoonmaken! Opruimen! Planten! Kleur! Licht! Ruimte! Geurtje!

Als u uw huis gaat verkopen wilt u natuurlijk zo snel mogelijk van uw huis af voor een zo hoog mogeljke prijs. Met de onderstaande verkooptips kunt u aan de gang om dit te bereiken. tip1: Begin met de buitenkant. Kopers zien natuurlijk eerst uw woning vanaf de buitenkant en als deze een onverzorgde indruk maakt, 'zal de rest van de woning ook wel onverzorgd zijn'. Betreft het een ouder huis, dan is gevelreiniging een echte opwaarding van het huis. Alle voegwerk moet goed zijn. Het houtwerk goed in de verf en zonder blazen. Ramen gewassen en bijhouden, zeker op de begane grond. Buitendeuren soepel te openen, geen knarsende en piepende sloten/scharnieren. De stoep vrij van onkruid en elke week vegen. Goten vegen en regenpijpen schoonmaken (alg vrij). De woning aan de binnenkant Zorg voor een ruime entree; de hal moet zo leeg mogelijk zijn, , geen grote kasten waarom heen geslalomd moet worden.Presenteer de woonkamer zo ruim mogelijk. Alle losse dingen van de kasten en tafels opruimen. Gordijnen goed openen. Gebruik een plumeau voor het verwijderen van spinnerag. Elke week grondig stofzuigen, vloerbedekking moet ook schoon zijn. Verwijder vlekken .
Bronnen:
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Wat ik dus bedoel is, er zijn wel een aantal dingen (oa die jij ook noemt) die geld kosten. Mijn vraag is dus (omdat hij al te koop staat) of het slim is om er nu nog geld in te investeren, om vervolgens opnieuw t laten taxeren zodat er ook een hogere prijs komt? Of is het beter om het zo te laten (wel schoon, maar geen echte opknapbeurten) en te wachten op kopers?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Alleen bij achterstallig onderhoud word je huis lager getaxeerd dan het werkelijk zou kunnen opbrengen.
Als alles netjes in de verf zit zou ik het niet veranderen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat is dus wel het geval, achterstallig onderhoud.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
In de huidige markt staan er zo veel huizen te koop die WEL goed onderhouden zijn, dat je met achterstallig onderhoud al snel in een hopeloze positie zit, tenzij je de prijs flink verlaagt. Ja, opknappen dus. En bij voorkeur betrouwbare huurders er in, als het leeg staat.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het staat niet leeg, maar het is een gedwongen verkoop. De prijs is dus al heel erg verlaagd. Er gaat wel flink geld in het opknappen zitten, en het zou zonde zijn als je dat geld besteed hebt aan iets dat toch niet meer van jou is (en het maakt de restschuld er niet minder op). Dus ik twijfel nog. Vooral nu er ook gewoon geen geld over is voor dure grapjes.
Simpele dingen opknappen kan wel, zoals decoratie.
Het ligt eraan wat er onder 'mag wel opgeknapt worden' valt. Ik heb zelf recent een huis gekocht en het is mij opgevallen dat er soms een wereld van verschil zit tussen wat een verkoper ziet als een beetje opknappen en hoe een verkoper dat ziet.

Het is een kopersmarkt, dus hoe meer een huis klaar lijkt, hoe beter het is. Ik heb mijn huidige huis gekozen omdat het af was en ook neutraal aangekleed. Dus ik kon er zo in en hoefde niet veel te doen. En een potentiele koper kan zich beter voorstellen hoe een huis eruit zal kunnen zien als het neutraal eruit ziet. Dat is wel iets lastiger bij een woning die ooit in de jaren 70-80 is ingericht en nog steeds in die stijl is.

Voorbeelden als je behang niet meer zo mooi is, omdat het er al 10 jaar zit, los begint te laten of zo. Haal het eraf en vervang het door bijvoorbeeld textuurbehang dat je bv wit schildert. Zorg ervoor dat geschilderde zaken nog goed in de verf zit. Zorg dat de tuin er goed uitziet en onderhouden is. Zaken zoals een verouderde keuken zijn lastig, je wilt er niet zo snel iets nieuws inzetten. Maar misschien kun je ouderwetse deurtjes vervangen of de keuken laten spuiten, dat kost minder, maar het ziet er wel weer fris uit. Heb je gordijnen of lamellen, hoe hangen ze erbij? Nieuwe kopen kan een wereld van verschil maken, daarnaast willen nieuwe bewoners ze vaak ook overnemen als ze leuk/mooi zijn, dus dan heb je een deel van kosten er weer uit.

Het kan geen kwaad om aan een expert te vragen of deze nog advies heeft. Een buitenstaander ziet toch hele andere zaken dan iemand die er al jaren woont.

Toegevoegd na 5 minuten:
Als je denk dat de klussen dusdanig zijn dat het de waarde van de woning heel beinvloed, dan lijkt het me dat het echt serieuze klussen zijn (dakbedekking, isolatie?) Voor een potentiele koper is het aantrekkelijker om die klus niet meer te hoeven doen, ook al is het huis nu goedkoper. Daarnaast zal die koper ook gaan twijfelen over de verdere staat van het huis als belangrijke klussen niet zijn gedaan.

Een nieuwe keuken of behang, heeft niet direct invloed op de waarde, maar kan je huis wel beter verkoopbaar maken. Gewoon omdat het beter oogt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat klopt, maar er zijn wat dingetjes die de waarde van het huis wel omhoog gooien, maar het zou zonde zijn als het verkocht wordt, nét na het opknappen, als de prijs nog niet verhoogd is, dat is weggegooid geld
Een bedrag van enkele honderden euro's uitgeven voor het netjes maken van de woning zal je wellicht uiteindelijk geld opleveren doordat het iets sneller wordt verkocht of tegen een iets hogere prijs. Garantie hiervoor heb je natuurlijk niet.

Een taxatie lijkt me niet aan de orde. In de eerste plaats omdat je zelf (evt met de makelaar) de vraagprijs bepaalt, én een taxatie ook nog eens tussen de 300 en 500,- kost. Geld waar je niks voor terugkrijgt. De kóper moet een taxatierapport laten maken voor zijn financiering.

Een huis wordt ook niet ineens veel meer waard door zo'n kleine investering. Reken er op dat als je er 1000,- in steekt, het huis ook maximaal 1000,- meer waard wordt. Ook daarom is een taxatie niet zinvol.

Dus: het is idd aan te raden, maar dan alleen omdat je wellicht meer/eerder kijkers aanspreekt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het is een gedwongen verkoop waarbij de makelaar met de bank de prijs bepaald. Bedankt voor je antwoord!