Onlangs wilde ik een lamp van omgerekend 60 W kopen. Het lijkt wel alsof die niet meer bestaan. Is dat zo?

Ik zocht bij de spaar- en andere lampen naar het equivalent van 60 en 100 W, en het leek alsof het niet boven de (ongeveer) 40 kwam. Dit kan toch niet juist zijn? Hoe wordt ik wijs uit de zee van wattages van de verschillende 'groene' lampen?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Wonen
1K

Antwoorden (3)

Gloeilampen van meer dan 40 W mogen inderdaad niet meer verkocht worden, alleen oude voorraad kom je soms nog tegen. Moderne spaarlampen of LEDlampen kunnen met veel minder vermogen toch hetzelfde licht geven, vaak staat op de verpakking met welke gloeilamp ze vergelijkbaar zijn.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nee, dat zag ik er niet op staan. Daarom begreep ik er niets van. Ik zag iedereen al in het donker zitten.
Grossomodo kan u met een factor 5 rekenen.
8 Watt spaar = 40 Watt gloei
12 Watt spaar = 60 W gloei
17 Watt spaar = 75 W gloei
20 Watt spaar = 100 W gloei.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Op deze site vind u nog gloeilampen van 60 watt en meer

http://www.gloeilampgoedkoop.nl/standaardlampen/standaardlamp-helder/standaardlamp-helder-75w-grote-fitting-e27