Kan ik een koude douche voorkomen?

Ik woon op kamers in een klein flatje. Vooral wanneer ik 's ochtends wil douchen, wisselt de temperatuur van het douchewater tussen warm en koud, terwijl ik zelf niet aan de knoppen zit. Daardoor verspil ik veel water, omdat ik telkens moet wachten tot er weer warm water uit de douche komt. Ik denk dat dit komt doordat de andere bewoners van de flat op hetzelfde moment water gebruiken. Kan ik deze 'wisseldouche' voorkomen? Kan een loodgieter er misschien iets aan doen?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Wonen
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Waar komt jouw warme water vandaan?
Een eigen boiler, geiser, combiketel?
Of een gezamenlijke ... ?

Het beste antwoord

Een thermostatische kraan zou (sterke) wisselingen in temperatuur kunnen voorkomen. Maar in jou geval is er waarschijnlijk niet genoeg warm water voor alle bewoners die op dat moment douchen.

De oplossing? Sta wat vroeger op en douche als eerste!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik heb er een en ik denk wel dat het scheelt, we delen hier een grote HR-combi ketel en een andere studio met een gewone kraan heeft er meer last van dan ik.
Ook hoef ik hem nauwelijks bij te stellen als er andere water pakken.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Tja, dat is de bedoeling van een thermostatische kraan, niet? ;)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Was vooral om jouw antwoord te bevestigen met een ervaring.
Die minnen vind ik dan ook een beetje raar. Er zijn wel andere oplossingen maar die zijn niet realistisch en/of zeer duur.

Andere antwoorden (2)

Er kan best genoeg warm water zijn, maar als andere bewoners elders in huis warm water tappen dan krijg jij in de douche minder warm water. Je kan het best afspreken dat er geen warm water wordt getapt als er iemand onder de douche staat.
Een loodgieter kan er niks aan doen tenzij er een tweede CV ketel bijkomt of een aperte boiler. Afspraken met de medebewoners maken is goedkoper.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Afspraken maken zal moeilijk gaan, aangezien ik als student op nogal wisselende tijden opsta en douche ;).
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je kan toch roepen. "Ik ga nu in de douche graag geen warm water tappen!"
Beste Jolien,

Doe dan als't ware eerst een kraan aan en wacht dan een paar minuutjes dan kun je zonder een koude douche douchen

Groetjes, JWZ
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het probleem is juist dat de temperatuur TIJDENS het douchen wisselt, dus van warm naar koud naar warm etc.