hoe kan het dat mijn combi warmwater/verwarmingsketel zelfs bij warm weer ook draait als mijn thermostaat op antivriesstand (6°) staat?

wij waren dit weekend enkele dagen weg en ik had de thermostaat op de antivriesstand gezet (dit is de laagst mogelijke stand), omdat ik mijn huis wilde verluchten ondertussen.
toen we buiten stonden, hoorden we dat de ketel desondanks draaide. ik ben toen terug gegaan om te kijken of de thermostaat niet per ongeluk op een andere stand stond, maar dat was dus niet het geval ...
toen we het aan iemand vertelden zei die dat dat bij hen ook was.
hoe kan dat?

11 jaar geleden
in: Wonen
1.1K

Het beste antwoord

Een combiketel bevat een piepkleine boiler (ong. 1,5 l.) voor het warme drinkwater en dat warmt hij op ongeacht de stand van je kamerthermostaat.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

als je de thermostaat op 21 graden zet, zal het water ongeveer tussen de 30 en 40 graden worden. en als het erg koud buiten is kan dat wel oplopen tot 60 of 70 graden. dus als je de ruimte thermostaat op 6 graden zet zal het water ergens tussen de 10 en 20 graden verwarmt worden. en zal dus af en toe toch even aan gaan.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Zoals de naam al aangeeft, het is een combinatie van een warmwaterketel in de vorm van een boiler die ervoor zorgt dat er warm water uit de kraan komt en een verwarmingsketel die verantwoordelijk is voor het verwarmen van de vloeistof in je radiatoren of vloerverwarming.
Het bijverwarmen van het water in de boiler was dus de reden dat de ketel draaide.

Groeten,
Paul
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bij mijn ketel kan ik dat boilertje uitschakelen door een knop om te zetten. Ik weet alleen niet of alle ketels dat hebben.