Er zijn volbloedpaarden,halfbloedpaarden, warmbloed,- en koudbloedpaarden, Waar komen deze termen vandaan ?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Wonen
5.1K

Het beste antwoord

Een volbloed paard is een paard dat raszuiver is, zonder invloeden van andere paardenrassen (van ander bloed), dus bijvoorbeeld 100% fries/fjord/shetlander/arabier ect. Dus VOLbloed.

Je hebt natuurlijk ook paarden die niet raszuiver zijn, en dat zijn er heel wat. Die hebben dus het 'bloed' van andere rassen in hun afstamming. Voorbeeldje;

Paard A is een halfbloed, zijn vader is bijvoorbeeld een Fjord, en zijn moeder is een haflinger. Dus 50% Fjord en 50% haflinger, (half-half) Een mixje dus, en daar komt de term HALFbloed vandaan.

De onderscheiding tussen warmbloed- en koudbloedpaarden heeft te maken met het temperament van het paard. Een arabier is over het algemeen vrij vurig, daar komt de naam warmbloed vandaan. Een fjord juist vrij rustig, die houd zijn hoofd koel, dus een koudbloedbloed.

Zo kan ik het makkelijk onthouden.

Vurig-> warm -> warmbloed
Rustig -> cool (koud) -> koudbloed.

Hopelijk heb ik vraag zo goed mogelijk uitgelegt.

Toegevoegd na 3 minuten:
Nog een paar plaatjes van de rassen, dan heb je een voorstelling bij de namen, als je de rassen niet kent ;) Dat is ook wee makkelijker begrijpen.

plaatje 1; een fjord
plaatje 2; een arabier

Toegevoegd na 4 minuten:
Je kunt een volbloed ook herkennen aan het feit dat zij bij het galopperen, hun staart opgeheven houden. Dat zie je vooral bij arabieren. Dat kun je ook zien op het plaatje.

Toegevoegd na 5 minuten:
De nummers van de plaatjes moeten omgewisseld worden, sorry hiervoor.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Als je twee paarden van het zelfde ras met elkaar kruist, komt daar een volbloed veulen uit.

Kruis je twee paarden van verschillende rassen met elkaar, dan krijg je een halfbloed veulen.

Dat veulen heeft dan dus bloed van beide rassen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ha, die Bertie;

De termen warm- en koudbloedig hebben bij paarden geen echte biologische onderbouwing, maar zijn een manier om aan te geven of het dier al dan niet temperamentvol is. Vol- en halfbloed zijn een termen die aangeven of een paard uit ouders van hetzelfde of verschillende rassen is voortgekomen.