Hoe wordt de spreidingsweerstand opgemeten/berekend door middel van een multimeter en een paar lampen?

Graag had ik de spreidingsweerstand opgemeten om te weten hoeveel aardstaven ik hoef bij te slaan. Aangezien ik geen duur toestel om dit te gaan opmeten wil gaan huren/kopen, had ik graag geweten hoe dit anders kan. Als ik me niet vergis, kon deze ook opgemeten worden door tussen een lijndraad en de aarding enkele lampen te doen branden zodat er 1 ampère vloeit. Vervolgens enkele waarden opmeten en hieruit de spreidingsweerstand bepalen. Welke formules toepassen en de spanningsval over welke componenten meten?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Wonen
3.7K

Antwoorden (1)

Uw oplossing lijkt mij nogal biezar, trouwens normaal zal de verliesstroomschakelaar dat meteen uitschakelen.
Dit is een mogelijke methode.

Meetopstelling:

De te meten aardelektrode, losnemen van de installatie.

T is de te meten aardelektrode, losgenomen van de installatie;
T1 is de hulpelektrode, T2 is de tweede hulpelektrode,
bijvoorbeeld een metalen pen;
X is de plaats van T2 voor de tweede meting;
Y is de plaats van T2 voor de derde meting.
T1 wordt op zo'n afstand van T in de grond gedreven dat de weerstandsgebieden van beide elektroden elkaar niet overlappen.
T2 wordt halverwege tussen T en T1 in de grond gedreven.
Tussen T en T1 wordt een wisselspanning aangelegd; met de weerstand Rs wordt een constante stroom I tussen T en T1 ingesteld.
Vervolgens wordt de spanning U tussen T en T2 gemeten.
Deze meting wordt nog tweemaal uitgevoerd, maar nu met T2 op X en Y.
De weerstand is bij elke meting R = U : I
R in Ohm, U spanning in Volt en I stroom in Ampére.

Als aardverspreidingsweerstand wordt opgegeven het gemiddelde van de drie metingen, maar alleen indien de meetwaarden niet meer dan 20% van het gemiddelde afwijken. Indien dat niet het geval is, moet de serie metingen opnieuw worden uitgevoerd, maar nu met T1 op grotere afstand van T.
TOELICHTING
1. Voor metingen met wisselspanningen met een frequentie van 50 Hz moet de voltmeter een gevoeligheid hebben van ten minste 200 Ω/V.
2. Voor metingen waarbij de voedingsbron wordt gevoed uit het net moet een wisselspanningsbron worden gebruikt die van het net is GESCHEIDEN, bijvoorbeeld door een scheidingstransformator.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De verliesstoomschakelaar zal niet afspringen als de verbinding wordt gemaakt voor deze component. Ik was van op de hoogte van deze meetprocedure, maar ik dacht dat er een makkelijkere methode was dan degene die u aanhaalt.
Ik heb alreeds eens een gloeilamp van 215W aangesloten tussen L1 en de aarding. Deze brandde helder en er vloeide een stroom van 1,07A. De spanning over de gloeilampen was echter 226V. Dus volgens de wet van Ohm zou er een weerstand van (230-226)/1,07= 3,7 Ω aanwezig zijn. (2 weerstanden in serie, mijn gloeilampen en de weerstand van de aardlus.) Echter klopt dit zeker en vast niet!! Wel was ik vergeten de aardonderbreker open te doen. Zou dit de oorzaak kunnen zijn van de zo hoge spanningsval?
Op dit forum werd al een soortgelijke vraag gesteld, maar mij was het antwoord niet helemaal duidelijk. zie; http://www.goeievraag.nl/vraag/huis-tuin/meet-kwaliteit-aardpen-aardelektrode.253839 Alvast bedankt voor uw snel antwoord en uw figuurtje erbij!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik heb dat antwoord gelezen, levensgevaarlijk !
En bovendien: "Meet de spanningsval over de lamp. Als de spanningsval hoog is, betekent dat dat de aarde een hoge weerstand heeft." IS TOTAAL FOUT.
Want hoe hoger de spanningsval over de lamp hoe lager de weerstand van de aarde. In uw geval staat er 4 Volt (230-226) over de aarding wat resulteert in R=U/I => 4/1,07=3,73 Ω wat een zeer goede waarde is.
Natuurlijk moet u die test herhalen met een losgekoppelde aarding, maar uw redenering klopt.
KEEP IT SAFE !