mag een woningbouw je verbieden om een schutting om je tuin te zetten terwijl er vlak langs je tuin een pad loopt iedereen kan naar binnen kijken ?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Wonen
2.2K

Het beste antwoord

Nee, zolang het op jou grond blijft dan mag jij daar een schutting plaatsen, kijk wel even naar de hoogte; dat verschilt per gemeente. Wanneer je gaat verhuizen en dus de huur opzegt, dan moet je schutting verwijderen, dit behoorde niet tot originele staat, verder is het jouw tuin en dus mag jij zelf bepalen wel of geen schutting te plaatsen.

Wil je echt zekerheid dan kun je dit informeren bij je woningbouw, iedere woningbouw heeft weer een andere voorwaarden maar verbieden lijkt mij erg ver te gaan, je huurt immers grond. Woningbouw mag ook niet verbieden om tulpen te planten in de tuin.
11 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Het juridische bergip in deze is "huurgenot". Je huurt de woning met de verwachting er een bepaald genot van te hebben. Privacy is zo'n genot. De huurder kan hier ab-so-luut niets tegen beginnen als jij een schutting neerzet welke voldoet aan de gemeentelijke eisen. Op het moment van opleveren kunnen ze wel eisen dat je de schutting weer weghaalt en alles weer in oorspronkelijke staat herstelt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het is wel zo dat je te maken hebt met het Bouwbesluit. Als je tuin aan het openbaar groen/openbare ruimte grenst , en dat is ook een fietspad of weg, dan moet je je houden aan bepaalde hoogtes. Namelijk maar 1 meter hoog bijvoorbeeld voor je voortuin. Ik zou even naar de gemeente gaan, en daar even vragen wat je mag. Zij kunnen je dat precies vertellen. Ook kan je een hefboom invullen op internet, die heet Omgevingsvergunning.nl volgens mij. Google maar even. Daar de vragen beantwoorden over hoe je tuin gelegen is, en het antwoord komt zo op je scherm!
Succes!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
je mag tot 180 cm hoogte een schutting neerzetten .
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Niet als het om een voortuin gaat maar het zal idd wel om een achtertuin gaan maar dan nog kan het wel eens anders geregeld zijn.