Zijn dit asbestplaten?

Deze platen stonden naast een oude schuur die gesloopt wordt. Ik denk zelf aan vlakke asbestcement platen voor bv borstwering vulling. Of is het iets anders? Opvallend is dat de afwerklaag loskomt.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Wonen
1.9K
Amadea
11 jaar geleden
Tjonge, het gebeurt wel erg vaak dat mensen verwijzen naar een kennelijke foto maar die vergeten te plaatsen...
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Sorry ik had ze geupload maar ze kwamen er niet op, nu wel toch?
Amadea
11 jaar geleden
Ja, nu wél!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Woon je in Utrecht?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Haha, niet in Kanaleneiland ;) Maar het is een serieuze vraag!

Antwoorden (3)

Op een foto kan men niet afgaan, en zeker niet met een of andere app.
Dit kan u best zelf controleren door een hoekje van de plaat af te breken, als er vezels tussen beide delen zitten is het zeker asbest.
NIET in boren of slijpen want dan komen er mogelijks kleine deeltjes vrij die u kan inademen en daar schuilt het gevaar !
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik dacht zelf aan een hechtgebonden asbestcement plaat (afwerking bij bv flat of borstwering) bij hechtgebonden asbestcement kan je toch geen vezels waarnemen?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ja toch wel, maar dan zijn die veel korter.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Maar ze zijn al helemaal gebroken en aangetast zoals u ziet, zou ik dan geen vezels moeten zien waar ze gebroken zijn? of moet je een "verse" breuk maken?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Best een verse breuk.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Wel oppassen met een verse breuk maken, dat is namelijk wat je juist niet moet doen met asbest.
Als je het doet maak het dan eerst vochtig. Vezels op zich geven trouwens geen uitsluitsel.
De vroeger platen met astbest werden eterniet platen genoemd, die zijn gevaarlijk. ( asbest)
Later werd het asbest vervangen door iets anders, deze platen leken sprekend op de asbestplaten, dus blijft het moeilijk te zeggen welke platen je nu hebt.
Zou ze gewoon bij de milieustraat van je gemeente inleveren
ze hebben er speciale zakken voor beschikbaar, voor de particulier meestal gratis tot een bepaalde hoeveelheid.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Op de bovenste foto zie ik met een beetje fantasie wat vezels.
Houdt een aansteker onder de vezels.
Als de vezels oranje oplichten en als er verder niks mee gebeurt dan is het bijna zeker asbest.
Dit kan je steeds herhalen met dezelfde vezels, ze verkolen of verbranden dus niet.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Goed antwoord! Ik heb het geprobeerd maar het wordt alleen zwart, ik zie geen vezels duidelijk oplichten. Met het oog zie ik ook geen vezels (is dit altijd zo bij hechtgebonden asbest)
Maar ik zou niet weten wat het anders is, in die tijd hadden ze toch niet zulke stijve/starre betonachtige platen?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dan zou ik het wel breken en nog een keer kijken en proberen. Voor de zekerheid vochtig maken en in een vuilniszak er een klein stukje afbreken. Als je echt zekerheid wilt moet je het laten testen.
http://www.asbestnet.nl/asbest/herkennen.htm
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je hebt mijn reactie bij depauwroger blijkbaar niet gelezen.
Als je het op mijn manier breekt, dus vochtig en in een vuilniszak is er niks aan de hand.
Een vlam bij asbestvezels houden die vastzitten aan een plaat kan gewoon, er gebeurt niks, dat is juist het grote voordeel van asbest.
(deze truc komt van een expert die vaak met asbest in aanraking komt) De mannen in pakken komen elke dag in aanraking met asbest, dat is een heel ander risico.