Mag je een stuk grond weggeven?

Een goede vriend van mij een een stuk agrarische grond waarvan hij een stuk aan mij wil geven/schenken zodat ik er een huis op kan bouwen.. Los van het feit of het mogelijk is om de bestemming van dit stuk grond te veranderen wil ik weten of je een stik grond gewoon kan overnemen en waar ik hier eventueel informatie over kan vinden

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Wonen
13.5K

Antwoorden (4)

Natuurlijk kan dat, gewoon samen naar de notaris en die regelt alles.

Toegevoegd na 44 seconden:
Dus de notaris geef je alle verdere informatie en regelt het met het kadaster

Toegevoegd na 1 minuut:
vergeet te zeggen dat er wel kosten aan zitten
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Hieronder wat informatie over 'onder-de-prijs-verkopen'. Geldt dus ook voor 'weggeven'. Dit heeft als ik het zo lees wel degelijk consequenties. Los daarvan zit je nog met schenkingsrecht/erfbelasting (fiscus). Waarschijnlijk wijs een notaris of andere deskundige te raadplegen voor je daadwerkelijk iets doet.
Succes

Toegevoegd na 2 minuten:
Toevoeging: stuk gaat over België, maar volgens mij werkt het soortgelijk in Nederland. Je mag ook niet zomaar zeg maar je huis voor een tientje verkopen aan je tante ofzo...
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Iets wat je weggeeft, dat een bepaalde waarde heeft, zal de belasting echt wel zijn hand gaan ophouden.
Want het zijn inkomsten in de vorm van gekregen land.
Grond met een bestemming agrarisch is waard een euro of 7 tot 10.
Grond met bouwbestemming, mogelijk honderden euro's.
Ook dan komt de fiscus om de hoek kijken, omdat je bewust agrarische grond hebt gekregen, om er later bouwgrond van te maken.
Ik zou de eerlijke weg bewandelen door het aan de belastingdienst te gaan vragen.
Of een jouw bekende makelaar.
Of aan een notaris.
Anders ga je straks geweldig het schip in!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je kunt een stuk grond overnemen maar niet zomaar. Let daarbij o.a. op het volgende:

Enkele mogelijkheden en consequenties:

Als je het niet juridisch laat vastleggen om het stuk grond in te schrijven in het kadaster per notariele akte op jouw naam door schenking (of eventueel verkoop voor bijv. 1 euro) blijft je vriend eigenaar van het stuk grond en door natrekking tevens eigenaar van het huis.
Indien je vriend komt te overlijden kan het zijn dat zijn nabestaanden andere plannen hebben voor het huis en jij het huis uit moet.

De schenking aan alleen een vriend is al snel ongeveer 30-40% schenkbelasting over de waarde van het stuk grond.en u als krijger moet dat betalen. Eventueel ook nog overdrachtsbelasting. Dus naast de notariskosten kunnen de kosten wel oplopen.

Indien je de risico's betreffende overlijden van je vriend voor lief wil nemen kun je de grond ook gewoon pachten (soort huren voor gronden)(voor niks). Dat is een zogenaamde bijzondere overeenkomst. Dat wil zeggen als de (schriftelijke) overeenkomst voldoet aan de voorwaarden die de wet stelt dat het dan ook geldt als pacht-overeenkomst, ook al hebben partijen iets anders bedoeld of gewild.

Of nog beter erfpachter worden. Erfpacht is een zakelijk recht, een vorm van pacht waarbij de pacht niet eindigt als de verpachter sterft (of de pacht opzegt). Zodat de nabestaanden je huis niet meteen op kunnen eisen.

Maar mogelijkerwijs kan zowel een pacht als erfpacht onder de marktprijs als een vorm van schenking worden gezien waarover dan toch weer schenkbelasting moet worden betaald.

Het kan óók nog ingewikkeld worden als het huis af is, want dat zou door natrekking misschien weer een schenking kunnen zijn aan je vriend.

Als het huis af is kun je ook nog denken aan het vruchtgebruik van je huis.
Al met al kan het een gecompliceerde situatie worden.

Laat u dan goed adviseren door een notaris om toekomstige problemen te voorkomen en andere mogelijkheden te bespreken.

Indien u het op een beloop laat en gewoon gaat bouwen zonder naar verdere juridische vormen te kijken krijgt u vroeg of laat toch financiële onzekerheden.

Toegevoegd na 2 uur:
Voor de duidelijkheid: de schenkbelasting (stel 30-40%) wordt dus berekend in geval van onroerende zaken zoals grond over de waarde in het economische verkeer op het moment van schenken:

http://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/prive/relatie_familie_en_gezondheid/erven/waardebepaling_bij_erven_en_schenken/waardebepaling_bij_erven_en_schenken